Sv: Tannbleking
Hei!
Jeg har nettopp bleket tennene hos tannlegen. Har alltid vært skeptisk, for det er ingen tvil om at det skader emaljen på tennene. Og den har du bare fått utdelt én gang. Er den borte, så er den borte.
Vel, skal du nå bleke tennene, så vil jeg absolutt gjøre det hos tannlegen, i trygge omgivelser. Min tannlege fraråder hjemmebleking og sier følgende: Hjemme bruker man bruker hydrogenperoksid med liten prosent, over lang tid (sove med om natten, 3 timer foran TV'en etc). Hos tannlegen skjer det én gang, med mye sterkere blanding hydrogenperoksid, men svært kort tid. Tja, hva er best? (Jeg er ingen kjemisker, og er fristet til å si at det høres ut som det er hipp som happ...) Tannlegen sier at det sliter mye mer på tennene med lang eksponeringstid overfor saltsyren. Den "åpner" porene i tennene og trekker ut fargen.
Det blir det samme prinsippet som med hydrogenperoksid i håret. Hos frisøren er det i kontrollerte former, av en fagkyndig. Alle vet at bleking sliter på håret. Hjemmebleking mye mer enn hos frisør. Forskjellen er at håret vokser ut...
Det andre han sier er poenget som er nevnt over her med tannkjøttet. Saltsyre er etsende greier. Jeg ville IKKE sovet med det på tannkjøttet, huden eller noe annet sted.
Men dersom du bare har "normalt" gule tenner fra kaffe, rødvin etc, gå til tannlegen å få en ordentlig puss/rens, det hjelper ofte masse. Et annet råd er å pusse fronten på tennene en gang i blant med baking soda (det får du i amerikanske butikker, i Oslo ligger det en butikk rundt hjørnet for saga kino som har det). Det er ikke helt det samme som bakepulver...! Har en venn som pusser regelmessig med det, og han har kritthvite tenner. Når du er hos tannlegen, be ham måle fargetonen din. Er du A1/A2-A3 synes jeg ikke du trenger å tenke på gule tenner enda.
Ja, og kutt ut røyken, selvfølgelig, dersom du røyker - ellers er alt forgjeves. Kutte litt på kaffe og spesielt te hjelper jo også. Te misfarger ca 5 ganger mer enn kaffe (!)
Det er uansett vanlig at tenner gulner ca 1-3 fargetoner på 5-7 år.
Sist redigert av smosje : 03-11-08 kl 00:46.
|