Tråd: Kattetråden
Vis enkelt innlegg
Gammel 04-11-08, 17:09   #4
nattfrue
Seniormedlem

nattfrue sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 49
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Kattetråden

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Zappa lente seg så vidt over et kubbelys i går, og litt av værhårene over høyre øye krøllet seg. Han virker ikke som han er særlig bemerket av det, men jeg lurer på om det vil ta lang til før de vokser ut igjen? Det er jo essensiell hårvekst, har jeg forstått.

Det vokser ut igjen ganske raskt. Og det er ikke så veldig farlig at han svir dem litt heller. Verre hvis alle blir svidd helt av i én omgang

Sitat:

Jeg veier Zappa jevnlig, og han veier allerede 1300 gr til tross for sine 9 uker. Han er halvt skogskatt (faren var renraset), og har ellers de typiske trekkene; Ganske rett nese, lange bakben, store ører med tendenser til tofser og litt grønnspett i øynene. Er det normalt at en så liten kattunge er så stor så tidlig? Kjenner på han, og han er ikke tjukk.

Hvis han ikke er tjukk, er det ikke farlig. Hannkatter blir generelt større enn hunnkatter, og skogskatter kan bli ganske massive. Og akkurat som menneskebabyer, så kan de vokse no' voldsomt i begynnelsen Hvis han får hengemage (det er vanlig at en del katter, særlig hannkatter, får en liten "pose" av hud under magen, men det er ok, bare pass på så posen ikke blir "full"), kan du vurdere slankefor. Katter er dog ganske flinke til å bare spise passe med mat, så så lenge du leker med ham (han er vel innekatt, har jeg forstått) slik at han får mosjon, så går det nok helt fint.

Sitat:

Zappa får sine raptuser som kattunger flest, men i blant er det bare irriterende når jeg skal sove og han vil leke og bite tærne mine. Før det første, er det noen gode triks for å få dem til å slutte med kosebitinga? Jeg prøver å si "nei" høyt og bestemt, og dytte hodet hans unna, men det ser bare ut til å funke i typ fem minutter. Og så lurer jeg på hvordan jeg skal få han til å ikke herje så mye på natten. Jeg lar han få sove i senga mi nå som han fortsatt er så liten, men han skal få sin egen kurv så snart som mulig.

Katter er nattdyr. Du kan regne med at han blir litt roligere når han blir så gammel at du får kastrert ham, men stort sett må du nok være forberedt på at han vil være oppe om natta. Generelt vil jeg råde deg til å gi ham sitt eget sovested så tidlig så mulig, så han ikke blir vant til å få være hos deg om natten hvis du ikke ønsker det på sikt. Katten jeg hadde før fikk helt fnatt av alle lukkede dører, og skrapte gjerne noe voldsomt på soveromsdøra om natten. Det fikk jeg ham aldri til å slutte med, dessverre. Men litt fine leker og andre ting som holder ham i ånde uten for mye bråk kan nok hjelpe på nattesøvnen Angående oppdragelsen så er rådet med vann på spruteflaske bra. Litt begrenset hvor mange triks man kan lære katter, men litt skremselspropaganda hjelper på plagsomme nykker.

Sitat:

En annen ting er pelsen hans. Han virker på alle måter frisk og fin, men akkurat pelsen på kroppen (ikke hodet eller føttene) er ganske matt. Lurer på om det har noe med kattesanden å gjøre, fordi den støver sånn, men har børsta han, og den er fortsatt matt. Skal den bare være matt, eller er det noe jeg kan gi han i kosten som kan gjøre at den blir blankere? Så langt får han bare Eukanubas Kitten Complete som han spiser etter all hjertens lyst.

Det er ganske vanlig at pelsen på bena er mattere - mer slitasje, og litt annerledes hårkvalitet. Det gjør ikke noe, og er ikke et tegn på at noe er galt Er ikke sikker på om den kan gjøres blankere på noe vis.

Sitat:

Og mitt siste spørsmål (i denne omgang ). Jeg må reise fem timer med buss når jeg skal hjem i jula, har ingen mulighet for plassere han bort eller få noen til å passe på ham mens jeg er borte. Han virket veldig komfortabel med buret sitt da jeg hentet ham hjem, og det hender han leker litt der inne.
Noen gode råd for at han skal forholde seg mest mulig rolig under bussturen?

Heldige deg som har en katt som liker buret! Min avskydde det som pesten, var et sant mareritt hver gang han skulle til dyrlegen. La buret hans stå fremme så han blir vant til det, også kan du som noen nevnte over her få noe beroligende hos dyrlegen. Å ha ham på fanget er også et godt råd. Kanskje du kan prøve å reise en liten tur med ham før jul, så han blir vant til det?