Tråd: Flax Bread
Vis enkelt innlegg
Gammel 13-11-08, 14:34   #23
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Flax Bread

Opprinnelig lagt inn av Sirius, her.

Jeg mener å huske at det er FEIL-varemerking på ICA sine egne linfrø. Det har blitt diskutert før, og noen endte opp med å sende en mail og spørre.

Angående de andre merkene så ja, det *er* karber i linfrø, men de skal IKKE telles fordi de går ufordøyd gjennom kroppen, som flere har nevnt. (knuste blir også tilnærmet null hvis man skal telle).

Korrigér meg hvis jeg er på viddene her, men slik har jeg i alle fall forstått det !


Hei allesammen

Ville bare nevne at, ja, dette spørsmålet har vært veldig aktivt her inne tidligere også, om det er mer karber i knuste enn hele.
Og fellesnevneren er at når folk har vært i kontakt med produsentene angående hele og knuste linfrø, og sendt emailer eller ringt dem, så har vi ikke fått gode svar, eller SVAR i det hele tatt! DERFOR får man ikke klargjort eller satt ett bestemt tall på karbeinnholdet, enten det er de knuste eller hele frøene. Alle produsenter mener vel at det er de som har rett...
Sitat: "Nå har jeg to ganger sendt mail til Den lille nøttefabrikken/Brynhild i Sarpsborg uten at de svarer."
Vel, dette er desverre et vanlig problem for oss som TRENGER å vite!
Flere sier i denne tråden at de skulle like og sett HVOR folk har ting fra. En sier: "men det har vært mye snakk om dette i andre tråder. Jeg har søkt og lest, men finner fremdeles bare meninger om det, kan ikke finne "offisielle" data om det. Har søkt en del på nettet også og kan fremdeles ikke finne det."
Nei, så hva skal man da gjøre? Det er ganske frustrerende det der.


Karbeinnholdet på posene er heller ikke til å bli klok på. Det betyr at de (produsentene/importørene) faktisk ikke vet selv nok om deres produkter og derfor setter forskjellige importører/produsenter forskjellige ting på posene!


Men la oss ta utgangspunkt i noe vi alle kan kjenne oss igjen i:

Vi som må leve på lavkarbo, vi holder oss unna stivelsesrik mat. Og hvetemel er vel den tingen de fleste her inne holder seg unna.
Hvor høy er blodsukkerstigningen på 100 gram hele hvetekorn? Det er ikke veldig mye for det er et helt fiber og kroppen greier ikke og ta alle næringsstoffene og stivelsen opp i kroppen fordi det er så grovt, derfor så vil karbeinnholdet være høyt. Men ikke alle karber blir tatt opp i kroppen og blodsukkerstigningen vil derfor være liten.
Hva om vi maler opp disse hvetekornene opp til fint mel, vil blodsukkeret bli påvirket like lite enn om vi spiste dem som hele korn? Nei, det vil de fleste av oss skjønne at det ville det ikke, for kroppen kan spalte det fine melet lett i kroppen og kan da nyttiggjøre seg næringen og stivelsen. Blodsukkerstigningen blir derfor høy.
Så er det ikke sansynlig at det samme prinsippet gjelde for linfrø? Jo mere finmalt, jo mer blodsukkerstigning? Muligheten er i allefall der.

Nå svinger det oppgitte karbeinnholdet på posene veeldig, så man vet ikke helt hva man skal tro når det gjelder antall karber!
Det jeg har måttet gjøre for min egen del da er og gå ut i fra et gjennomsnitt som jeg setter. Og det gjennomsnittet for min del er 20 gram karber pr. 100 gram. Det tallet er bare noe jeg satte selv, for tallet er lavere enn det høyeste oppgitt karbeinnhold fra noen produsenter, og høyere enn det laveste tallet oppgitt hos andre igjen. På den måten legger jeg lista midt i mellom. For mitt problem er at på grunn av meget store og tunge hormonproblemer må jeg leve med et lavt antall karbo, selv etter snart tre år på dette kostholdet. Den prisen er lett for meg og betale etter 10 års sykdom på et såkalt sunt og "normalt" kosthold som ga meg sykdom og plager. Jeg har kommet frem til hvor mye jeg tåler etter og ha økt antall karber og prøvet og feilet. Og da skal det lite til før jeg vipper gale veien. Dette er ikke noe problem for meg for dette har jeg holdt på en stund og kjenner hvor høyt jeg kan gå og hvor jeg må holde meg. Så for min del er det lettere og gjøre det når jeg vet hva jeg kan forholde meg til. Og ettersom det ikke er noen hjelp og få fra produsenter eller andre steder som faktisk ikke er helt samstemte med hverandre, så må man bare finne ut av hvor mye man tåler selv. Flere produsenter eller skaperne av denne matvaretabellen sier nok at: "jammen det er VI som har rett!" Og når alle sier det så skjønner man at det ikke er lett for oss og navigere i en verden av produkter som ikke forteller oss det samme fra produsent til produsent.
Så da fant jeg ut av det som fungerer for meg er og gjøre det jeg skrev oppafor her, nemlig og sette min egen standard midt i mellom de uenige.
Ville bare dele dette med dere, for her er vi i alle samme båt. Da er det greit med et forum hvor man lufte sine ideer og dele erfaringer med hverandre

Ps. Hørtes ut som en meget god oppskrift, denne skal jeg forsøke

Ps. Når jeg skal lage denne, og regner 20 karbo pr 100 gram knuste linfrø og det er 200 gram linfrø i oppskriften, blir det ca 3,5 karbo pr muffins, og det er faktisk ikke ille . Jeg kommer til og tilsette hele linfrø også, så blir det mere i røren.
Jeg pleier ikke og regne med karbo i HELE linfrø, de bare passerer hele igjennom, så det stresser jeg ikke med. Kanskje derfor det er et fint avføringsmiddel?

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat