Sv: Ketose = vektreduksjon?
Uten å sette noe panikk i nye lavkarboere, så er det mange faktorer som spiller inn uanvhengig av ketose.
Jeg er muligens fortsatt i ketose, selv om jeg spiser mellom 50-100 gr kh om dagen, men det stimulerer ikke til så stor ketonprodksjon at det kommer i urinen.
Det handler også om proteinmengde, f.eks. Om man får en for stor andel proteiner i kostholdet kan kroppen omdanne overskuddet til glukose, og man kan få en vektstillstand/oppgang. Derfor er det ganske viktig med nok fett når man spiser helt nede i 15-20 gr kh om dagen. For store mengder meieriprodukter kan føre til det samme, særlig kaseinet (melkeproteinet) kan være slemt her, og man kan med fordel kutte ut/ned eller spise produkter av f.eks geit eller bøffel i stedet for av ku.
MEN! Om du er konsekvent og følger boka til punkt og prikke, så ville ikke jeg fingert med kostholdet før det minst hadde gått fire uker uten resultater. Det er ikke nødvendigvis gjort i en håndvending å omstille kroppen i en så stor grad som man gjør på en ketogen diett, og kroppen vil nødvendigvis protestere litt underveis.
Det siste er at dersom man stresser, vil kroppens reaksjon på uroen i kroppen være et forhøyet kortisolnivå, noe som også fremmer glukoseproduksjonen, derfor er jeg enig med deg, Jabba, at du skal prøve å glemme vekta mellom slagene og nyte maten 
Og om man blir fortvilt når man går opp 200 gram, så bør man tenke på hvor mye 200 gram veier, det er ikke stort, og tilsvarer to dl vann, altså et litt stort kjøkkenglass. Om et så lite vekthopp går inn på en, så bør man vurdere å legge ned veto mot veiing mer enn en gang i uka ! Bare en anbefalning.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|