Opprinnelig lagt inn av Skorpia
Jeg trodde også den var stjålet fra Atkins,men det er ikke Atkins som har laget den heller!!!
Tror det var et forskingsprosjekt på 70 tallet.
Kurene er ganske like ja,men jeg sier det igjen,du kan spise kjøpedressing ol. i ketolysedietten bare du teller karbene selv om den inneholder litt sukker, og en fordel er at du det brukes soyaproteiner i stedet for det grusomme soyamelet i oppskriftene
ALLE lavkarbo dietter stammer egentlig fra William Banting - skrevet i 1864
Denne har senere blitt forsket på og videreutviklet av flere, bl.a. Atkins. Atkins var den første "moderne" versjonen.
Sitat:
Book(s): Letter on Corpulence by William Banting. Original Publication Date: 1864. First 3 editions sold 63,000 copies in UK alone - also translated and sold heavily in France, Germany and USA. 4th Edition (1869) included letters of testimony from a selection of at least 1800 readers who wrote to Banting supporting his assertions and praising his diet
Jeg har den engelske DANDR 2002 utgaven (trykket 2003) og i den står det ingenting om at man ikke kan spise kjøpedressing o.l., bacon, pølser, hamburgere eller whatever. Det står at man skal prøve å unngå produkter som inneholder sukker, men at det ikke mulig å unngå slike 100 %. Jeg har også lest Torkil sin bok 2 ganger fra perm til perm - og det er kun formuleringene som skiller. Om det står noe annet i den norske utgaven av Atkins har jeg ikke sett på, da oversetteren allerede har "ødelagt" boka i mine øyne.
Hvem som helst kan kalle en "kur" eller "diett" sin, og det er ingen som har tatt copyright på lavkarbo. Men jeg er enig i at det er litt på kanten å si at den er ny og utviklet av en selv når den er så tett opptil Atkins OG FLERE ANDRE LAVKARBO RETNINGER !! Det ER forskjeller på dem alle, men forskjellene er ikke vesentlige....
Det som er postitivt med Ketolysedietten er at den er skrevet for norske forhold, den får flere over på lavkarbo. (De som ikke tør å prøve Atkins fordi den er farlig) Legen er kjekk og blir skrevet om. Og vi får flere medlemmer - som tar av !!