Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?
Jeg trodde jeg tålte karbo og blodsukkerstigninger bra. Dengang ei. Jeg tror det er flere reaksjoner på karbo. Man tuller til metthetsfølelsen. Jeg blir mett uansett hva jeg spiser og overspiser aldri. Men, jeg blir dobbelt så sulten bare 3 timer etter et karbomåltid sammenlignet med en lavkarbomåltid. Og jeg fortsetter å spise litt mer karboting etter neste måltid også. Dette er fryktelig enkelt å forklare. En blodsukkerstinging som så går ned igjen trigger sulten. Kroppen regulerer blodsukkeret for å få jevn energi i blodet. SÅ blir det underskudd og fettforbrenningen kommer ikke igang fort nok. Isteden sendes da sultsignaler og energinivået i kroppen blir variabelt og avhengig av rask påfyll.
Jeg reagerer på frukt på tom mage. Den tuller til fettforbrenningen og energinivåer. Jeg spiser frukt ETTER et måltid med nok fett og protein, da reagerer ikke blodsukkeret mitt på frukta.
Her om dagen prøvde jeg å inkludere en dæsj ren kruska kli i lunsjen min. Spiser nøtter og kulturmelk til lunsj. Reagerte på det også jeg... Merkelig, men det ser ut som om det viktigste jeg gjør er å passe på at fettprosenten i maten er høy nok til å stagge karbomengden. Nøtter har karbo i seg, men alltid mer fett enn karbo. Kli har reltivt lite karbo, men ikke fett i seg. Der tror jeg det ligger noe.
|