Vis enkelt innlegg
Gammel 20-11-08, 16:58   #12
energibunten
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2007
Alder: 54
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Fruktose er en fiende og en venn...i mine øyne.

Dette er det jeg tror.
Fruktose sammen med annen karbo som stivelse og glucose eller som bestandel i vanlig sukker er nok den største baditten her. Fruktose må omgjøres kun et sted i kroppen og det er levra. Dette gjør at levra blir opptatt med dette istedenfor å lagre unna glucosen. Dette gjør at glucosen og blodsukkeret øker siden opptaket av stivelse og glucose er høyt fra maten og at levra er opptatt. Man får en tøffere stigning av blodsukker og insulin.
Dersom man spiser lavt innhold av stivelse og glucose i maten sammen med fruktose vil ikke fruktosen få hverken blodsukker eller insulin til å øke. Det er altså kombinasjonen fruktose og glucose som er problemet. Alene er fruktose greit nok. Dog bare som søtning, man kan da spise skikkelig mat isteden som grønsaker, kjøtt og fett...

Endel frukt inneholder både og, bare å se på GI-tabeller. Disse kan man ta det litt easy med.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat