Vis enkelt innlegg
Gammel 03-03-05, 22:28   #18
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Ja, det er riktig han har laget sitt eget konsept, og at alt er tilrettelagt norske forhold, men hverken dietten/kuren, fremgangsmåten ELLER maten er NYE revolusjonerende ting. Det er det mange reagerer på her, at vi liksom har lest alt dette før når vi leser boka hans. Nettopp fordi det ikke ER nytt, slik det gir seg ut for å være ! Det betyr ikke at det er mindre bra for det. Ære være Torkil for den fine jobben han har gjort !

Til og med de fleste oppskriftene finner du på nettet med littegrann variasjoner i engelske/amerikanske utgaver. Selv har jeg laget både "ertestuing erstatningen" og "potetmoserstatningen" + en del av de andre i mange år. (Lenge før boka kom ut). Jeg kaller dem ikke mine for det ! De er altså heller ikke nyoppfunnet. De er variasjoner av tidligere publiserte oppskrifter du finner i et hver amerikansk/canadisk lavkarbo forum. Der har oppksrifter blitt endret/skrevet om/omarbeidet i mange år, alt etter hva deltakerne har hatt tilgjengelig i skapet eller hva de liker. Det er flotte oppskrifter i boka, - og ære være han for det også. Lavkarbo gjør at du lager mat og spiser innenfor visse rammer og det er ikke til å unngå at tekst og oppskrifter kan bli like når man skal omarbeide karbo oppskrifter til lavkarbo, - uansett hvem som står på kjøkkenet og kokkelerer. Men det gjør dem altså ikke nye og revolusjonerende...... Selv Karen Barnaby (som er kjendiskokk og har skrevet flere lavkarbo kokebøker), henviser til forumene hun har fått oppskriftene fra og påstår ikke at hun har funner dem opp selv !

.... DET tror jeg er det folk mener.

Det er ikke meningen min å "sverte" Torkil, for vi vet at han er dyktig og har gjort en stor innsats for å sette lavkarbo på kartet. Men jeg HAR lest noen lavkarbo bøker siden jeg begynte på Atkins første gang i 1982. Og jeg HAR levd lavkarbo (med visse utglidninger riktignok) i mange år.

Mine kilder er Dr. Atkins New Diet Revolution (originalutgaver), 1972 utgaven, 1992 utgaven, 2003 utgaven (alle også med oppskrifter). Alle bøkene er lest flere ganger + Atkins New Diet Revolution Cookbook, Dana Carpender "500 Low carb Recipes", Karen Barnaby "Low Carb Gourmet". Har man lest disse MÅ man se likhetene. I tillegg til www.atkinsalltheway.com, www.lowcarber.ca, www.lowcarbfriends.com, www.atkins,com og en del andre bøker, forum + Slank med Ketolysekuren, som jeg leser nå for 3. gang.

Vi lufter våre meninger og inntrykk bare mener IKKE å være slemme altså

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat