Vis enkelt innlegg
Gammel 04-03-05, 10:06   #2
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

JAAA! Da kan du lage min "berømte" ostekake som aaalllle elsker. (Eller Nille sin, den er også knallgod!)

Jeg har tatt utgangspunkt i min vanlige sukrede ostekake, og laget den om til lavkarbo. Den ble overraskende god. Særlig min diabetiske mormor ble helt vill og "bestiller" den til hvert selskap.

Jeg bruker jo kjeksbunn i den vanlige, men i lavkarbovarianten blir det nøttebunn.

Nille sin nøttebunn trenger ikke å stekes:

*3 ss smeltet smør blandes med 1,5 kopp malte mandler eller andre nøtter. Trykkes ut i en rund kakeform og settes i kjøleskapet.

OSTEKAKE:

*1 beger seterrømme
*1 pk kremfløte
*1 pk Philadelphiaost
*2 pk Confecta sukkerfri Lime-gele (eller annen smak, men lime blir best, og mest "ostekakete")
*Søtningsstoff etter smak (ha i søtstoffet til slutt og smak kremen til med det)

Pisk fløten stiv. Sett tilside.
Pisk sammen rømme og ost. Kok den ene pakken med gele med HALV mengde vann. Avkjøles uten å stivne.

Bland kremen og ostemassen. Ha geleen i en tynn stråle i massen mens mikseren går på laveste hastighet.

Smak til med søtstoff (jeg brukte natreen) og hell kremen over nøttebunnen. Sett i kjøleskapet i et par timer, til den er stiv.

Lag den andre pakken med gele med HALV mengde vann. Når den er avkjølt og kaken er stiv, helles den over kaken som et lokk. La det stivne helt.

Pynt gjerne med bær eller frukt under eller over lokket, eller sprøyt topper med krem rundt kaken.

Sist redigert av Iset : 04-03-05 kl 11:27.
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat