Vis enkelt innlegg
Gammel 28-11-08, 11:15   #95
screwball
Seniormedlem

screwball sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: Tromsø
Alder: 46
screwball er ny på veien

laaaaaaang fredagspost...er det noen som orker å lese hele?

Når jeg startet på ketolyse hadde jeg en følelse av at jeg kom til å bli svært begrenset i matveien - virket ikke som det fantes skikkelige alternativer til noe. Det bekymret meg litt, siden jeg fort skjønte at dette virket, og at jeg nok kom til å bli

Men etterhvert som man venner seg til et lavkarbokosthold, så er det utrolig hvor mye man egentlig finner som man kan spise (om enn i små mengder).
Jeg vet ikke om det sånn generelt på ketolysekuren er OK å blande inn så mange matvarer med litt karbo i som jeg gjør, eller om det ikke har noe å si så lenge man ikke overstiger antall gram karbo pr dag. Men nå er jeg jo forsåvidt ferdigslanket, så da orker jeg ikke stresse sånn med dette, jeg holder så god oversikt at jeg vet jeg ligger svært lavt på karbene uansett.

Jeg har iallefall begynt å finne mange gode alternativer til f.eks pålegg som jeg koser meg med:
I går fant jeg appelsinmarmelade med bare 4 eller 5g karbo pr 100g. Så da ble det 3 tynne skiver lollipopbrød med hvitost og en teskje slik oppå til kvelds...HEAVEN!
De hadde for øvrig lavkarbosyltetøy fra 3 forskjellige produsenter på EuroSpar her jeg bor. Jordbær og bringebær i hovedsak.
Delikat sine påleggssalater med marinerte reker har 7-8g/100g, et tynt lag slik funker også gull for meg.
Baconpostei har 4g/100g - så da lunker jeg lollipopbrødet i microen og har en tykk skive leverpostei på.
Har funnet økologisk peanøttsmør uten tilsatt sukker. Der er det litt mer, ca 13g/100g, men bruker bare et tynt lag uansett, knapt en spiseskje på 3 skiver.
På Prix har de fått inn en masse forskjellige sukkerfri sjokolader, hvorav flere er fylte med vaniljekrem, jordbærkrem, pistasiekrem...og har bare 1,5g karbo pr sjokolade. De er litt dyre da, men en slik i ny&ne, spesielt hvis vi har kaffegjester og fruen da har en eller annen kake som hun serverer, da har jeg min lille godbit til kaffen jeg også!
Lagde kokosmakroner onsdag, snadder..fruen digget det også. 0,5g karbo pr stk. Verken jeg eller hun kjente Natreensmaken.

Konklusjonen min er at jeg egentlig ikke ser den store utfordringen i å leve på et lavkarbokosthold lengre, iallefall ikke så lenge man har en familie som støtter en. Utfordringen er mer når man går ut av huset, men her har jeg et spørsmål som jeg skal ta igjen i bunnen av innlegget.
Vi snakket om det hjemme her om dagen - sønnen vår på litt over 2 år har faktisk et mye sunnere kosthold etter at jeg begynte på lavkarbo, ja, og fruen forsåvidt også, selv om hun spiser endel snop/sjokolade, og kjøpebrød.
Grunnen til at vi konkluderer slik er at de også spiser mye mindre ferdigmat enn før, iallefall til middag. Gutten vår er kjempeglad i "moses" som han kaller blomkålmos. Jeg lager den bestandig med et par bunter broccoli sammen, og av og til litt vårløk e.l. Han får rent kjøtt/fisk, og sauser lagd fra grunnen av uten en eneste E eller annet skrap (f.eks soppsaus med fersk sopp og fløte, redusert til den er rimelig tykk...). De spiser potet/pasta/ris en sjelden gang.
Her kommer et lite spørsmål: Er Soft Flora FYmat? Det er jo plantemargarin, og ser mange her inne er kraftig imot margarin. Fruen liker ikke smaken av smør (eller lukten om jeg steker i det) og det er endel ting margarinen funker bedre til synes jeg også.

Så spørsmålet mitt som jeg lovte litt lengre opp:
Slik ser kostholdet mitt ut nå:
Frokost: egg&bacon, litt ekte majones, litt hvitost.
Lunsj: 3 tynne skiver lollipopbrød med ymse pålegg
Middag: Kjøtt eller fisk, grønnsaker (som regel blomkål/broccolimos), kanskje 1/2 tomat. Lite salat i de siste par mnd...
Eller egg med masse hvitost oppå om resten av familien spiser noe annet som ikke er lavkarbovennlig.
Kvelds: 3 skiver lollipopbrød med ymse pålegg.
Jeg ligger altså generelt svært lavt på karbene, og det har jeg gjort gjennom hele ketolysekuren, sannsynligvis godt under 20g om dag.
Og NÅ kommer spørsmålet (en plass nedi her): Hvis jeg nå tillater meg å skjeie ut LITT en gang i blant hvis man f.eks blir bedt bort, kanskje 1x annenhver uke el.l., og ellers har et slikt kosthold som beskrevet over (svært karbofattig), vil jeg da ødelegge kroppen min med å switche inn og ut av ketose, slik at jeg etterhvert ikke vil klare å komme i ketose?
Bør jeg isåfall heller legge meg på et litt høyere karboinntak generelt, slik at jeg garantert ikke er i ketose, og dermed verken få hodepine eller slikt når jeg bikker over grensen, og heller ikke herpe forbrenningssystemet til kroppen?

Jeg er nå nede på ca 80 kg, har gått ned over 30kg, og vil ikke bli tynnere. Jeg vil heller bli større/tyngre, men da rene muskler. Jeg har litt fett igjen her og der, men vil ikke slanke det bort, heller trene det vekk. Får sinnsykt mange kommentarer på at jeg ikke må bli tynnere nå, og fruen synes faktisk jeg er for tynn (hvem skulle trodd det for 1/2 år siden???), og jeg begynner gradvis å se denne tynne personen som alle har kommentert, når jeg ser meg i speilet. Hittil har jeg fremdeles sett en småfeit fyr når jeg har sett mitt eget speilbilde (noe forstyrret selvbilde ja...). Når jeg ser meg selv i bar overkropp nå innser jeg at om jeg hadde sett noen menn på stranda som så ut som meg, ville jeg nok syntes de så rimelig bra ut. Hadde noen vist meg bilde av min kropp nå for ett år siden og spurt om jeg kunne tenkt meg en slik kropp, ville jeg slått til på flekken!

Jeg har rett og slett ikke tid til å bo i treningsstudioet som mange andre, og kan dermed ikke regne med å få drømmekroppen. Men litt finpuss dog...

Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal klare å bygge muskler effektivt, tror nok realistisk antall treningsøkter pr uke kommer til å være 2-3x.

Skal ta meg en snakk med treningsveileder på S.A.T.S tror jeg, forutsetningene er noe endret siden vi sist hadde samtale rett før jul i fjor...
Neste uke skal jeg til full helsesjekk hos legen. Jeg nærmer meg 30 med stormskritt, og de skal sjekke blodtrykk, kolesterol, stoffskifte etc. MEGET spent på hvilke resultater de kommer frem til. Er det noen som helst sjans for at jeg har enormt høyt kolesterol pga kostholdet?

Dette ble et sinnsykt langt innlegg, men håper noen tar seg tid til å lese igjennom det, og gjerne kommentere og svare på spørsmålene mine om de kan.

Ønsker alle lavkarbere (og andre også selvfølgelig) en eventyrlig helg! Nå skal jeg en tur på S.A.T.S og så skal jeg hente sønnen min i barnehagen og dra i akebakken!

Har spist meg ned 30kg og holdt vekta i over to år nå.
2,5 år på lavkarbo - ikke en kur men en livsstil!
screwball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo under 30g karbo pr dag - masse proteiner. Svar med sitat