Vis enkelt innlegg
Gammel 30-11-08, 16:02   #26
danish
Seniormedlem

danish sin avatar

Medlem siden: May 2008
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Er det vanskelig synes dere?

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

ja jeg kan si meg enig at jeg følte meg litt "lurt" ang dette med fruktose. på pakningen sammenligner han fruktose med druesukker, fordi da ser grafen mer dramatisk ut. spør du meg burde han jo hatt en graf som viser forskjellen på fruktose og vanlig sukker (sukrose?), men da ser ikke grafen såå dramatisk ut!

Uansett, fant skjemaet! Skal prøve å skrive den av..

Potet- Protein:1,5g Karbs:20g fiber:2g Jern:0,4mg Beta-karot:0 Vit.C:15mg
Brokkoli- Protein:3g Karbs:2g fiber:2,5g Jern:1,5mg Beta-karot:700 Vit.C:85mg
Hodekål- Protein:1,3g Karbs:6g fiber:3g Jern:0,3mg Beta-karot:50 Vit.C:55mg

Hm. Det er ikke så rart, fordi druesukker absorberes direkte. Se derimot hva fruktose gjør med leveren vår, og ulike hormoner (f. eks. metthetshormonet leptin). I det hele tatt virker ikke fruktose så fristende. Interessant nok virker sukker bedre enn store mengder stivelse (mer sukker = mer stabilt VLDL-kolesterol; teknisk, men se her).

Han unnlater å nevne at:

• grønnsaker er en dårlig kilde på jern (brokkoli inneholder oksalat, som blokkerer jernfordøyelse);
  • grønnsaker er en dårlig kilde på vitamin A (som du heller får fra fete meieriprodukter; 2 spiseskjeèr smør har ca. 600 mikrogram vitamin A);
  • poteten har mer verdifullt protein p. g. a. proteinkvaliteten (se her);
I tillegg er fiber oppskrytt. Det irriterer tarmen. Ingen direkte helsefordeler kan knyttes til fiber. Tvert imot fôrer fiber stygge bakterier som helicobacter og proteus mirabilis. Fiber tar til seg masse vann (sveller), og kan skape forstoppelse.

Poteten har alt fra 1,5 til 3 ganger så mye B6 som korn, som uansett må varmetilberedes for å bryte ned stivelsen. Og ja, B6 er ikke noe problem på lavkarbo, særlig hvis vi spiser litt lever. Vegetarianerene må kanskje ta litt ølgjær.

Sist redigert av danish : 30-11-08 kl 16:46.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat