Vis enkelt innlegg
Gammel 05-03-05, 15:39   #37
Torkil
Seniormedlem

Torkil sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 67
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk
Talking

Opprinnelig lagt inn av komkari

Lavkalorikonseptet var svært godt kjend lenge før den tid,- kan ikke si hvor lenge, men i alle fall så langt tilbake jeg kan huske, og det er noen tiår lenger tilbake i tid. GR gjorde en flott ting ut av det, - hun startet kurs som gjorde at det ble litt sosialt med slankingen og laget sitt eget kurshefte med noen oppskrifter. Desverre har mange av hennes slankere blitt jojo slankere og stadig måttet ta nye kurs.

Hei
Dette var en interesant diskujon.
Dette er Torkil. ikke noe dekknavn, men navnet mitt. Padkær Andersen er mellom og etternavn.
Ketolysekuren bygger i utgangspunktet på en artikkel av Professor Hans Bassøe som på syttitallet brukte en " fettrik avmagringskost " på sine pasienter " der intet annet hadde virket". Jeg brukte disse kostråd og gikk for første gang på 20 år skikkelig ned i vekt. Da bestemte jeg meg for å skrive bok og starte kurevirksomhet, noe av det mest givende jeg har gjort i mange år.
Artiklen kan finnes i Tidskrift for den Norske Lægeforening år ;1978 side 957-60. I min bok, slank med ketolysekuren, er det 63 andre referanser til vitenskaplige artikler relatert til emnet. Mange fler kunne vært tatt med!
Jeg har lest Atkins bok slankerevolusjonen og boken Cut the carbs, Lindbergs bøker etc.
Ingen har patent på en slankekur. Lystads bok, Endelig slank, er jo et godt eksempel på det.

Det finnes ikke så mange kostholdsfilosofier. Ketose er en av dem, ketosen kan da være kostindusert, eller basert på pulver og oljekapsler, høyenergetisk eller lavkalorisk etc.
Andre har varierende grad av reduksjon i karbohydrater GI er smart i så måte, mens Roede så vidt jeg kan se henger i det gammeldagse ; spis mindre fett og litt mindre karbohydrat.
Hvilken kur som passer for dfen enkelte er avhengig av så mye. Jeg tilbyr min hjelp til de med størst vektproblemer.

Med " slank med ketolysekuren" har jeg forsøkt å lage en bruksanvisning i kostindusert ketose som slankekur med de fordeler jeg mener et slikt opplegg har. Jeg anbefaler kuren for friske voksne personer med behov for et betydelig vekttap ( KMI over 30 ) selv om det ikke er et absolutt tall)
Jo jeg selger ketolysetabletter og stix, mest fordi de er nødvendige og det er ikke så lett å komme inn i en landsdekkende kjede - derfor nettbutikken.

Og - nei - Jeg har ikke alene og på egen hånd funnet ut hvilke mineraler og vitaminer som skal i tablettene, men støtter med til solid forskning på området og kjennskap til vitaminer og mineraler. Tablettene er tenkt som et enkelt tilskudd, som oppfyller behovene for nødvendige mineraler og vitaminer. Atkins foreslår så vidt jeg husker mange flere vitaminer og mineraler, jeg husker jeg tenkte, her må det bli skikkelig shoppingrunde for å allt som anbefales. Med ketolysekuren har jeg ønsket å lage et konsept der alt som trengs utover mat kan fås på et sted.
Jeg trodde soyaprotein var lett å få tak i, men har nå bestillt soyaprotein fra Danmark for salt i nettbutikken til nesten halve prisen i helsekostbutikker.
Bakemikset er under utvikling, men vil ikke bli lansert før det både smaksmessig og i konsistens er bedre enn brød basert på soyaprotein.
Ketolysekuren tillater Alkohol, da det ikke har noen praktisk betydning om mar nyter litt alkohol i forbindelse med kuren. Teoretiske betraktninger antyder noe annet , men dokumentasjon mangler. Mange har gått ned i vekt på ketolysekuren og har ikke vært avholdne.
I cut the carbs mener jeg alkohol frarådes, fordi det kan medføre at vi blir så ukritiske, at vi gir blaffen i dietten og spiser søtsaker. Slik finner jeg tullete.

Når det gjelder oppskriftene er mange egenkomponerte, spesiellt ertestuingerstatning og potetmoserstatning, men når en kur innebærer mye brokoli og blomkål, er det ikke så rart, at mange retter blir nokså like. Mange kursdeltakere har bidratt med oppskrifter, og noe er lånt fra andre kokebøker og tilpasset ketolysekuren.

Ketolysepølsene lager jeg ikke. Det er en slaktermester i Arendal og en Pølsemester på meny i Arendal som står for den bit. Jeg godkjenner oppskriften og karbohydratinnholdet, og leverer klistermerker som dokumenterer dette.

Min filosofi med ketolysekuren er, at den skal væøre enkel, maten skal kunnekjøpes i en vanlig butikk, man skal kunne spise mest mulig likt det man har spist tidligere.
Derfor har jeg laget egen oppskrift for pizza. Den er jeg kanskje alene om ??? Kanskje ikke?

Vennlig Hilsen
Torkil P. Andersen

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat