Vis enkelt innlegg
Gammel 03-12-08, 11:44   #55
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Det er kanskje bare meg - men føler at det blir litt "flisespikkeri" rundt dette temaet jeg da.

Ved Gastric Banding så blir ca halve magesekken (50%) koblet vekk med denne bandingen (en form for strikk - ulike typer ved ulike operasjoner og sykehus) - elastisiteten i den resterende delen av magesekken er ganske stor etter dette inngrepet (like stor som den er på en ikke-operert magesekk). Derfor opplever endel (faktisk ganske mange) å få en vektøkning selv med bandingen intakt.

Ved en Gastric Bypass så beholdes det knapt magesekk - og i de 5% som beholdes finnes det veldig liten elastisitet fordi det er den øverste delen mot spiserøret som beholdes - derfor opplever pasienter som lever med GBP veldig liten volumøkning av magesekken i årene etter inngrepet.

Det er fremdeles, den dag i dag, litt ulike former for inngrep som blir utført fra sykehus til sykehus. Noen kirurger sverger til å la litt mer være igjen av magesekken - andre kobler om mindre (eller mere) tarm osv osv. Det som dog kjennetegner alle GBP inngrep er at man ikke lenger har lukkemuskel ned mot tynntarmen - samt at tolvfingertarmen ikke lenger sitter opp mot det som fungerer som magesekk. Dersom man stadig, i årene etter inngrepet, overspiser litt vil man kunne oppleve at den lille magesekken utvides noe - og faren for å gå opp noen kilo vil alltid være til stede. MEN MAN KLARER IKKE Å GÅ OPP ALLE KILOENE MAN HAR GÅTT NED ! Det er rent fysiologisk umulig ! Her handler det også om at tarmen er såpass forkortet at den aldri vil være i stand til å oppta samme mengde næring som før inngrepet.

For de fleste som har levd lenge med overvekt vil det være en kamp å holde seg normalvektig uten operasjon. Dette fordi hormonet Grehlin (som jeg har beskrevet tidligere) maser kroppen tilbake til utgangspunktvekt ved å skape sult (ofte til og med såkalt ulvehunger) og sug som gjør det vanskelig å holde seg borte fra mat. Da hjelper det ikke med aldri så sterk viljestyrke. De fleste som har slanket seg gjennom mange år vil også få sterkt nedsatt forbrenning - noe som igjen gjør det svært demotiverende å til stadighet leve på streng diett.

Men jeg repeterer meg selv til det kjedsommelige - operasjon er ingen hokus-pokus-resept på et sunt og slankt liv - dog er det et fantastisk hjelpemiddel på veien dit.

Når det gjelder kriteriene som private og offentlige sykehus legger til grunn så vil jeg definitivt tro at de private har lagt lista noe lavere. Dog handler det, selv for dem (i dette tilfellet Aleris her i Norge), om et moralsk ansvar og ikke bare penger.

Bra innlegg Balansert! Har ei venninne på 49 år, som veide over 160 kg som tok gbp. Det er over tre år siden nå. Hun veier nå 80 kg og har fått livet tilbake. Men hun sier at hun må passe på hva hun spiser for magesekken er nesten like stor som før. I påsken la hun faktisk på seg 3 kg og da var det "rett på suppekur" uka etter for å ta de av igjen. Hun er kanskje blandt de 5% som må slite litt mer for å holde vekta?

Men uansett....hun angrer ikke en dag! For henne stod det om livet og å se barna vokse opp.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat