Vis enkelt innlegg
Gammel 07-12-08, 10:25   #7
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Alltid i ketose under 50 kh?

Jeg har ikke lest/hørt at Fedon har sagt dette, men han mente det nok ikke så bokstavlig som du har oppfattet det (tør jeg påstå). Jeg kjenner flere Fedon kursledere som kan bekrefte at ikke alle går ned i vekt på 50 karber, men må ned lavere. Dvs, under 50 på f.eks. Eurodiett. Det regner jeg med Fedon er fullt klar over også. Grensen for om man er i ketose eller ikke er ikke nødvendigvis noe som vises på en stix. Det har jeg mast om her inne flere ganger. Grensen er også individuell pr person. Det har med kroppskjemi å gjøre og ingen er like. Men teknisk sett er det nok riktig at man kan være i ketose ved 50 karber også. Noen tåler så mye og fremdeles ta av. Andre må ned mot under 15. Det er skjeldenhetene i begge retninger. De fleste oppnår effekt mellom 20 og 30.

Det er så enkelt som at:

• Det er ikke "ketose eller ikke ketose" som bestemmer om du går ned i vekt eller ikke. Folk som ikke er i ketose går også ned.
  • Det er din kropps toleranse for karbohydrater som avgjør hvor mye karbohydrater du tåler og kan spise for a) å gå ned i vekt b) ikke legge på deg.
  • I tillegg har det med type matvarer å gjøre. Intoleranser og allergier etc. Noen tåler alle salgs matvarer, andre (som meg) kan ikke spise f.eks. nøtter, kunstig søtstoff eller for mye meieriprodukter om jeg vil ned
  • Ketosen er en "tilstand" som gjør at kroppen forbrenner fett isteden for glukose. F. eks. Om du tilfører 50 gram karber kan du være i ketose , men har da spist så mye karber (mer enn din kropp tåler) og går følgelig ikke ned i vekt.