Vis enkelt innlegg
Gammel 08-12-08, 13:51   #17
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Jeg begynner faktisk å bli litt forvirret her inne

Opprinnelig lagt inn av Kanonada, her.

Nille:
Men du, hvis man ALLTID brenner fett når man er i ketose og man holder seg til anbefalningene hva kommer til inntak av karb,prot og fett, er det da slik at fettet man brenner er det man spiser og at kroppen aldr rekker å starte på det man har lagret på kroppen? Spiser man da for mye fett og bør kutte ned? Jeg skjønner det bare ikke helt..
Jeg mener jeg ligger på anbefalte nivåer, jeg ER i ketose,men har jo gått opp i vekt?
Regnes ikke ost og fløte som "ren" nok mat?

Det er så enkelt som at man må venne kroppen til/lære den å brenne fett. Dess mer fett du spiser i ketogen tilstand, dess mer kroppsfett vil forbrennes. Spiser du etter anbefalingene og er i ketose går det som regel nedover. MEN det er ikke alltid og for alle likegyldig hva slags fett man spiser. Det er derfor Atkins f.eks. begrenset ost og fløte -spesielt i begynnelsen. Med erfaring fra flere Atkins klinikker og med erfaring fra ca. 70000 pasienter fant de flere fellesnevnere, bl.a at såkalte "ikke syrnede" meieriprodukter kunne føre til stans i vekktapet. Dvs. fløte og ost... Hvorfor vet jeg ikke, det har med kroppskjemi å gjøre. Noen tåler det flott - andre ikke.

Jeg har spist etter Atkins vedlikehold/Lindberg (som i basis er det samme) siden 1982, med et par innlagte ketogene perioder pr år. Renseperioder... Jeg¨tåler bl.a. ikke kremfløte, ost, nøtter og bær om jeg vil gå ned vekt. Spiser jeg frukt går jeg OPP. Samme med gulerøtter og kålrabi eller ris. Det tok meg mange år å finne min perfekte formel...

Hvert måltid bør inneholde en proteinkilde, en fettkilde og en antioksidant kilde (grønnsak)....

Spiser du nok grønnsaker ? (til hvert måltid)
Hva type fett spiser du, og hvor mye ?
Drikker du nok vann ?
Tar du vitamin/mineraltilskudd ?