Vis enkelt innlegg
Gammel 09-12-08, 19:06   #6
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Er mine smaksløker helt på jordet?

Opprinnelig lagt inn av isabella, her.

Hmmmm.... bestillte endel varer over nettet.
Lavkarbo peanøttsmør og majones. (Walden Farms, tror jeg) I etterkant vet jeg ikke helt hvorfor jeg bestillte majo, den kan lages selv. Jeg bruker Mills vanlig majo når det skal være lettvint. Men tenkte jeg skulle forsøke lavkarbo majo.

Dine smaksløker er helt OK. Det ER produktene som er dårlige. I USA er det så mange som kasta seg på lavkarbo bølgen og produserte masse såkalte lavkarbo produkter som ikke holdt mål. Folk sluttet å kjøpe fordi det smakte dritt og så ble det til at "lavkarbodiettene er på vei ut".

Vanlig majones er lavkarbo. Og majones SKAL inneholde olje og egg, ellers er det ikke majones. Om du f.eks. kjøper Hellmans Real Majonaise garanterer de også at den ikke inneholder transfett. Mills vil ikke merke sin majones med at den ikke inneholdet transfett (enda), man kan jo lure på hvorfor. Men det skal visst være et EU direktiv på vei som sier noe om lovpålagt merking av skadelig fett.

Hellmanns inneholder: soyaolje, vann, hele egg og eggeplommer, eddik, salt, sukker og en antioksidant. Under 1 gram karb pr 100 gram vare. Derfor har de lov å merke den med 0 karber.

Den tåler i tillegg varme mye bedre enn f.esk. mills sin - smaker bedre også syns jeg, men det er jo smak og behag. Vi bruker ikke SÅ mye at vi ikke kan unne oss skikkelig majones !

Det beste er jo å lage den selv.

Lavkarbomajonesen er helt latterlig. I USA selges den ikke som lavkarbo i det hele tatt, men lavkalori og fettfri. For den inneholder ikke fett men dette:

(og hva har dette med majones å gjøre ????? Det har ikke mye med MAT å gjøre spør du meg !)
Trippelfiltrert vann, cellulosefiber, cellulosegummi, hvitvinseddik, maisstivelse, eggehvite, xanthan gum, betakaroten, eggearoma, sennep, sitronjuice, sukralose.

De oppgir også næringsinnhold pr servering, dvs. 2 ss.... Da er det ikke så sikker at det er 0 karber heller......