Vis enkelt innlegg
Gammel 15-12-08, 09:23   #7
Kanonada
Medlem

Medlem siden: Oct 2008
Kanonada er på en erverdig vei

Sv: Artikkel om "fedmegenet"

Jeg er skeptisk til tanken på å finne lette årsaker og dermed lettvinte løsninger på det økende fedmeproblemet. Her fins ingen mirakelkur, og de fleste overvektige har fått sitt vektproblem av feil og for mye mat,enkelt og greit.
Mulig mange av oss er disponert for det ved feks manglende evne til å føle sult, og at kroppen krever mer mat enn den kan bruke. Løsningen er i mine øyne å starte med ungene våre og sørge for at de utvikler et sunt forhold til mat(lettere sagt enn gjort).
Jeg mener ikke at lavkarbo er veien å gå i framtiden(for flertallet og normalvektige),men vi må litt tilbake til den "gamle skolen". Vi må tilbake til de tider da halvfabrikata og kjøpepizza ikke var en del av hverdagskosten. Jeg tror IKKE at den gjengse mann i gata bør leve på dietter der man spiser så store mengder fett som vi gjør på ketolyse. Ei helle tror jeg man bør la sukker og andre raffinerte karbohydrater være en del av det vi daglig spiser på et slikt nivå som det er for alt for mange idag.
Jeg er nok av den gamle skolen, der det til syvende og sist er kalorier inn kontra ut som er det viktigste,men selvfølgelig er sammensetningen av kosten viktig. Vi må lære oss at fett ikke er det farligste,men at det er raske karbohydrater som for mange er det som fører til overvekt og tihørende livsstilssykdomer -ikke bare overvektige forøvrig,mange slanke usunne mennesker i dette landet også!
Jeg tror ikke at hovedproblemet er frukt, brød og poteter, de fleste vil kunne holde normal vekt selv om de spiser denne typen mat til hovedmåltidene sine og dermed også ha en sunn kropp både innvendig og utvendig. Vi må litt tilbake til husmannskosten samtidig som vi sørger for å holde oss selv og ungene mer aktive enn pr idag. Det nytter ikke å spise et lass karbohydrater man ikke kan gjøre seg nytte av, så dersom man ikke kan holde seg i aktivitet i dagliglivet må man finne en middelvei..
Dersom vi skjønner at ungene våre må ha en mer aktiv skoledag samtidig som vi prøver å finne tilbake eller finne erstatningen for løkkefotball og tauhopping er vi et stykke på vei. Vi må tilbake til pizza som lørdagskos og godteri bare en dag i uka. Vekk med brus og saft som en del av hverdagen, vekk med ferdigmat og gatekjøkkenmat annet enn en sjelden gang. Vi må slutte å skyve ansvaret over på fastfood og sukker industrien for valgene vi gjør er våre egne og det er snakk om å endre sitt eget handlemønster og dermed også gi barna våre en sunn matarv de kan bygge videre på.
Ingen kan si at overvekt var et stort problem på den tiden da våre foreldre vokste opp, da det var vanlig med brød til alle måltider unntatt middag som bestod av kjøtt/fisk, potet og grønnsaker. Problemet kom da denne generasjonen plutselig stod midt i en rivende økonomisk utvikling i verden og landsbasis, tilgangen ble for stor og lettvinte alternativer for fristende, slik kjøpte vi oss inni problemet og ga grobunn for det problemte vi idag sliter med.Det de ikke hadde dengang var sukkerholdige matvarer som brus og snop i millioner av varianter, iskrem var en sjeldenhet å få servert, mens den nå er nærmest en naturlig del av dagenns meny i de månedene vi har sol og varme. Vi har fått en arv vi må kvitte oss med, selv om det for folk flest vil si at maten må bli en større del av hverdagen,ikke at den ikk er det idag,men den må bli større på en anneledes og langt mer krevende måte.

Løsningen ligger i å skjønne at vi ikke kan leve som om hver dag er en fest, for det er det vi i vår generasjon har gjort alt for lenge..

Kanonada er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Fedon/Roede-ish Svar med sitat