Sv: Artikkel om "fedmegenet"
Jeg betviler ikke at det finnes genetisk disposisjon for overvekt, virkelig ikke! Jeg er selv et bevis på det samme, og ingen skal komme og fortelle meg at det ikke var tilfelle! Det er altfor påfallende til å si noe annet.
Men, jeg mener bestemt at dette problemet forsterkes av vareutvalget vi har, endeløse rekker med sukkerholdig mat og raske karbohydrater.
Man sier jo at noen har en meget god karbohydratforbrenning, og det tror jeg så gjerne, særlig etter samliv i mange år med en mann som spiste godteri i store mengder, i tillegg til vanlig mat og junkfood. Men likevel var han tynn som en strek, ikke det minste antydning til mage en gang i en alder av 33, 183 cm høy og med en matchvekt på 70 kg. I tillegg var han alltid veldig varm, så forbrenninga må ha vært på topp hele tiden. Særlig aktiv kan jeg heller ikke påstå at han var.
Folk er helt klart forskjellige, men det gjør det ikke lettere med tilgang til mat som gjør at blodsukkeret vårt stiger skyhøyt jevnt med insulinproduksjonen, noe som igjen lagrer fett. Mange vil jevnlig måtte kompensere for et fallende blodsukker med enda mer sukker og stivelse, og vi har en ond sirkel.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|