Vis enkelt innlegg
Gammel 15-12-08, 17:49   #4
danish
Seniormedlem

danish sin avatar

Medlem siden: May 2008
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Fruktose verre enn sukker

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

Dansih, Hva er fordelen med (sunt og friskt) VLDL ? Jevn transport av fett i blodet ? Eller rett og slett jevnt kolesterol ?
Enig i at fruktose er noe en kan holde seg unna.
Og hva er forskjellen på fruktosens virkning på kroppen som fri fruktose og som halvpart i sukrose ?
bare lurer.

Det betyr at membranen til VLDL-proteinet er mer palmitisk, og inneholder mindre flerumettet fett (linoleat). Dermed harskner det mindre. VLDL blir uansett gjort om til LDL senere, men da vil også LDL-en være mer stabil. Vi vet at harsknet LDL er en hovedfaktor bak hjertekarssykdom, fordi det fôrer eterceller (makrofager), som tilslutt danner skumceller. Derfor er mer stabilt VLDL ganske kult.

Jeg vet lite om effekten av fruktose i disakkarider (sukrose) kontra ren fruktose, men jeg mistenker at de er ganske like. Jeg tror forholdet mellom sukkerarter i rotgrønnsaker (sukrose + 50/50 fruktose/glukose) og honning (49 % fruktose, 43 % glukose + andre sukkertarter) kan gi fortelle oss hva som er ideèlt.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat