Sv: Fruktose verre enn sukker
Opprinnelig lagt inn av danish, her.
Det betyr at membranen til VLDL-proteinet er mer palmitisk, og inneholder mindre flerumettet fett (linoleat). Dermed harskner det mindre. VLDL blir uansett gjort om til LDL senere, men da vil også LDL-en være mer stabil. Vi vet at harsknet LDL er en hovedfaktor bak hjertekarssykdom, fordi det fôrer eterceller (makrofager), som tilslutt danner skumceller. Derfor er mer stabilt VLDL ganske kult.
Jeg vet lite om effekten av fruktose i disakkarider (sukrose) kontra ren fruktose, men jeg mistenker at de er ganske like. Jeg tror forholdet mellom sukkerarter i rotgrønnsaker (sukrose + 50/50 fruktose/glukose) og honning (49 % fruktose, 43 % glukose + andre sukkertarter) kan gi fortelle oss hva som er ideèlt.
Har fått spørsmål om du kan "oversette dette til norsk". Dvs. skrive det om slik at det er forståelig også for de uten universitets utdannelse....
Please ?