Sv: Feilen oppdaget
Hei Fungus, når jeg ser på dine innlegg har du jo absolutt fått med deg essensen i Skaldemans teorier.
Det jeg reagerte på og kanskje missforsto var denne setningen :
"....men her er hovedpoenget til Skaldeman, at man skal spise MYE... og at det er mengden fett, og proteiner, som gjør att fettbålet holdes ved like og brenner godt......"
Det jeg prøvde å få fram i mine tidligere innlegg er jo at Skaldeman sier at man skal kun spise når man er sulten etc...ikke nødvendigvis spise MYE - men til sine 2-3-4-5 eller 6 måltider skal spise MYE FETT i forhold til proteiner/karbohydrater.
Dette med Skaldemans "forholdstall" (det ideelle 75%fett/20%proteiner/5% karbo = forholdstall 1,33:1) går som en rød tråd gjennom boken. Det er det vi må forstå og søke å oppnå.
Når jeg begynte med Skaldeman tilbake i april iår så kjørte jeg i vei med store måltider med masse fett og prøvde å få dette forholdstallet så høyt som mulig. (var jævlig dårlig i en til halvannen uke )
De første ukene var det som jeg hadde et svært høl i magen, kunne spise 4-5 rause måltider om dagen men allikevel være helt innhol i magen når sengetid kom.
Det hele roet seg imidlertid og etter ganske kort tid var jeg nede på 2 og noen ganger 3 måltider om dagen + en godfølelse i kroppen jeg ikke hadde kjent på mange år.
Det var også veldig rart å ikke få sånn sultfølelse slik jeg hadde tidligere. Da ble jeg gal hvis jeg ikke fikk mat innen bestemte tider - vondt i hodet og følte meg sjuk !
Måltidene var heller ikke så store lenger men jeg fant ganske raskt ut at jeg trengte noe grønnsaker til et av måltidene for å holde magen i orden.
Resultatet ble minus 18 kilo på 16 uker.(116 - 98kg)
Jeg må innrømme at det er lenge siden jeg har lest hele boken, jeg har heller notert meg avsnitt av boken som en slags huskeliste.
Så vidt jeg husker er vel ikke Skaldeman opptatt av kalorier, men han gir vel noen gode råd for de som likevel vil telle et sted i boken.
Tar med et lite avsnitt fra boken igjen jeg 
Dette handler om tiden etter de første 2-3ukene.
De første ukene gjelder det nemlig å få igang "fettbålet" og bare pøse på 
.................
Han skriver : Reglene er enkle, men individuelle variasjonene store : Det gjelder å spise mye fett, men ikke så mye at man dekker kroppens behov. Gjør man det, nøyer kroppen seg med å forbrenne diettfettet, kroppsfettet består.
..................
Så hvis du akkurat har begynt dietten Fungus, så spis MYE, pøs på med fett. Men tro meg - det begrenser seg selv etter hvert
Ja, jeg er heldig - tran har jeg tatt siden jeg var liten, men å drikke olivenolje er et gammelt husråd jeg fikk for 10-12 år siden for å ta mot plagsom nyrestein. Var plaget av det over flere år. Siden den første slurken med olivenolje for 10-12 år siden har nyrestenen holdt seg borte
Det ironiske her er jo at den slurken hver eneste dag i disse årene med olivenolje sannsynligvis har gitt meg et par-tre kilo ekstra på sideflesket, nå hjelper den samme oljen meg med å gå ned i vekt .
Lykke til videre.
|