Sv: Salt?
Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.
Salt mat er ok av og til, men ikke sunt over tid, bla på grunn av at det medfører økende blodtrykk og dessuten belaster nyrene
Nå blir jeg usikker, og håper jeg ikke virker skikkelig dum her men jeg må spørre...
Jeg har fått relativt klar beskjed fra begge mine to fastleger at jeg bør spise mye salt mat pga mitt store vanninntak. Om jeg ikke fikk i meg nok salt i kosten burde jeg bytte ut noe av vannet med Farris for å få i meg salt. (Det har jeg ikke råd til, så jeg spiser bare mye salt mat i stedet.)
Jeg drikker minst 5 liter vann om dagen, som regel endel mer tipper jeg.
Jeg kan ikke si noe om hvorfor de mener dette, jeg utfordret dem ikke rett og slett. Noe jeg nå ser at jeg burde gjort. 
Om jeg binder mye vann vet jeg ærlig talt ikke. Jeg har alltid litt merke på anklene etter sokkene, men det har jeg hatt hele livet. Jeg har faktisk lavt blodtrykk ikke høyt, og sist gang jeg tok en omstendig blodprøve var så vidt jeg vet nyrene i orden. Salt mat har jeg spist i mange år.
Hvordan finner man best ut om man binder mye vann?
Og hvordan finner jeg ut det beste forholdet mellom salt og vann?
Nå er jeg i tillegg i ketose, så jeg blir ekstra nysgjerrig på om mitt høye saltinntak er uheldig eller ei.
Jeg vil jo helst gjøre det som er optimalt, og som ikke har negative konsekvenser på sikt, så en nærmere forklaring hadde vært flott. 
(Om det spiller noen rolle så har jeg kun en halv tykktarm, så mye vann er jeg avhengig av å få i meg uansett hvor mye salt eller karbo jeg får i meg )
|