Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose
Jeg må si at jeg er motstander av løftede pekefingre i jula! Hvis man har lyst på noe "forbudt", om det måtte være frukt, rotgrønnsaker, kaker eller sjokolade, så syns jeg man skal få lov til det, uten at man av den grunn skal få dårlig samvittighet. En sannhet som er gjentatt så ofte at det er blitt en klisjé er at "det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår, men det du spiser mellom nyttår og jul...." Det at det er en klisjé gjør det ikke noe mindre sant.
Selv om det er lov å ta seg en sjokoladebit eller to, er ikke det det samme som at man trenger å stappe trynet fullt. Men om det skulle bli mer karbo enn planlagt i juledagene, så er det ingenting man skal miste nattesøvnen av. Med fare for å fornærme/provosere noen , synes jeg det blir litt "obsessive", og et tegn på at man ikke lenger har et særlig sunt forhold til mat, hvis man sitter ved julelunsjbordet på 1. juledag og har lyst på sennepssild, men velger å hoppe over fordi den muligens er tilsatt sukker og muligens kan inneholde for mye karber.
Nå vil det være mange av oss som rett og slett blir dårlig av en del høykarbo-mat. Og da er det noe helt annet. Da får man veie lysten på karbo opp mot bivirkningene. Det er ikke noe hyggelig å bruke jula på å ha vondt i magen. For min egen del har jeg funnet ut at jeg antageligvis ikke tåler hvetemel i noen særlig grad. Først var dette hvit løgn, en beleilig "allergi", som har hjulpet meg i sosiale sammenhenger nå i begynnelsen av lavkarbo-livsstilen. Nå mistenker jeg at jeg faktisk ER intolerant mot hvetemel. For det første ble jeg kjempedårlig da jeg fikk i meg hvetemel etter et par uker uten. For det andre har jeg googlet litt og funnet ut at dette er veldig vanlig for de som er gresspollenallergikere (og jeg er veldig gresspollenallergisk). Jeg kunne krysse av på alle de kjente bivirkningene av denne typen allergi, og mange av de positive effektene jeg har hatt av lavkarbo kan sees i sammenheng med dette.
Dette med allergien ble en liten avsporing... Poenget er at jeg kommer til å holde meg unna kaker og brød i jula, men det er ikke pga karbene i seg selv, men fordi jeg blir dårlig av det (dessuten er jeg ikke noe glad i julekaker). Jeg har derimot tenkt til å spise frukt, sjokolade, marsipan og moltekrem med ekte sukker uten dårlig samvittighet. For meg hadde det å kreve av meg selv at jeg aldri mer kan unne meg en eneste sprekk (helst planlagte) - selv ikke i jula - gjort at planen om lavkarbolivsstil for resten av livet hadde vært dømt til å mislykkes. Om dette betyr at jeg setter vektnedgangen tilbake et par uker, så er det helt greit. Jeg har 51 uker på meg til å rette opp dette før neste jul.
Jeg tror at det viktige er å tenke gjennom "sprekken" på forhånd. Planlegge hvor mange dager man kan spise det man vil. For min del blir det f.o.m lille julaften t.o.m 2. juledag. Det er disse fire dagene som virkelig er julen for meg, og etter det ser jeg ikke noe poeng i å ikke gå tilbake til ketogent kosthold. Dette kan selvfølgelig være annerledes for mange andre, som holder på jula fram til f.eks 1. januar. Det er selvfølgelig helt greit, så lenge man da er tilbake til de gode vanene fra 2. januar av.
Ellers er det jo, som andre har påpekt her inne, at julemat egentlig er super ketolysemat. Jeg var på julelunsj i går, og hadde ingen som helst problemer med å holde meg innenfor de tillatte rammene. Koldtbord minus brødet og potetsalaten = ketolysemat 
Oi, dette ble langt. Men jeg syns det var viktig å si noe om dette her. Jula er en tid man skal kose seg. Og hvis det betyr at man får i seg litt karber, så er det greit! All ære til dere som gidder å ta med dere egne lavkarbo-kaker og egen ris- og sukkerfri "ris"krem når dere skal til bestemor på julaften. Men til dere som tillater dere en liten julepause så vil jeg bare si at dere ikke har noen som helst grunn til å ha dårlig samvittighet, føle dere mislykket eller få panikk. Det aller aller viktigste er at man nyter julen, og hygger seg sammen med familie og venner. Så får jeg heller ønske lykke til med ny oppstart og ny frisk etter jula 
|