Sv: Artikkel om "fedmegenet"
Det er klart at arv/miljø spiller en rolle. Hvis man ser et kull med valper, kan man allerede der se at noen spiser og spiser, mens andre spiser bare litt og går vekk fra fatet. Det er vel kanskje slik med mennesker også? Noen har ikke magemål rett og slett.
Tror nok at hadde foreldrene mine sagt til meg at jeg ikke fikk spise på senga i tenårene, hadde jeg ikke lagt på meg. Men jeg smurte meg et lass med mat og tok med det på senga og leste en god bok. Da begynte vektproblemene mine.
Tror det er meget viktig å lære barna våre at all mat inntaes ved spisebordet...ikke i sofaen, foran teven...eller foran en bok. Man kjenner ikke at man blir mett...det er i alle fall min erfaring. Den dag i dag foregår overspisingen min foran teven...
Så mitt nyttårsforsett er at ALLE måltider skal spises ved kjøkkenbordet. En enkel regel, likevel så vanskelig for meg å følge.
|