Vis enkelt innlegg
Gammel 26-12-08, 10:54   #46
trillian78
Seniormedlem

trillian78 sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 47
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Mensblødninger

Er det rart jeg er glad i dette forumet? Her finner man jo en forklaring på det meste.

Har hatt uregelmessig menstruasjon i alle år. Mistenker pcos (men har aldri fått det undersøkt, lider av legeskrekk), og har vært glad og fornøyd over én av bivirkningene, nemlig sjelden mens. 2-6 ganger i året har vært det typiske. Det har vært helt i orden, ettersom at jeg har fryktelig kraftig menstruasjon (hele tiden redd for lekkasjer), og fordi jeg har fryktelige kraftige menssmerter. Kaster opp og kaldsvetter, diare og så vondt i magen at jeg har lyst til å skrike. Noe forbanna dritt altså!

Var kjempehappy da jeg fikk mensen første gang etter påbegynt ketose. Var ikke noe unormalt i at jeg fikk mensen da, ettersom at det var et par måneder siden sist. Det som var så flott var at jeg ikke hadde menstruasjonssmerter i det hele tatt. En helt ny opplevelse for meg

Men nå kommer altså mensen igjen! Kraftigere enn noen sinne, og bare 2 uker siden jeg fikk mensen sist . WTF!? tenkte jeg da. Dette vil jeg ikke ha noe av! Jeg forventet jo å få mer regelmessig menstruasjon hvis jeg gikk ned i vekt altså. Men ikke DETTE . Ble litt bekymra også selvfølgelig.

Så finner jeg altså denne tråden. Ble beroliga. Krøll på menstruasjonssyklusen er altså ikke helt uvanlig, og jeg kan forvente at det går over etterhvert. Forhåpentligivs...

Fant blant annet dette fra Torkil i en annen tråd:

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Ketolysekuren normaliserer hormonbalansen. Når kvinner er fete ( altså sterkt overvektige med insulinresistens) er hormonbalansen mot det mannlige. På kuren blir den normal kvinnelig igjen. I overgangen kan det bli trøbbel,

og dette fra Nille her:

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

MEN derimot er det ganske vanlig å få mensen tilbake ved lavkarbo kosthold. Det har med hormoner å gjøre. Man oppnår balanse i blodsukker/insulin når man spiser lavkarbo - dvs. at man oppnår en viss hormonblanse og dermed får man mensen igjen, - for å si det veldig veldig enkelt ! (Det er litt mer komplisert denn dette altså, men det er i basis dette som skjer).

Jeg er veldig interessert i HVA som egentlig skjer, HVORDAN og HVORFOR??? Dette med hormonene er jo kjempeinteressant. Jeg har alltid hatt hormoner på bærtur, og har merka at ting har vært i endring etter påbegynt ketose. Ikke bare på mensen,men også på at f.eks. kvisene mine har forsvunnet.

HAr forsøkt å google litt, men finner ikke noen nærmere og mer detaljert forklaring på hvorfor dette skjer. Noen som har noen tips? Hvorfor er det egentlig sånn at man har flere mannlige kjønnshormoner som overvektig? Hvorfor normaliseres det på ketolyse? Og hvorfor får man mensen i et kjør kanskje i flere måneder i overgangen???

Sorry langt innlegg, men er det bare jeg som alltid vil vite HVORFOR ting skjer?)

trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat