Sv: Røykeslutt og slanking
Jeg sluttet å røyke i fjor, og jeg hadde aldri klart det om jeg ikke hadde gått på lavkarbo. Det er flere grunner, men først og fremst at jeg gjennom å legge om til lavkarbo har lært å tenke annerledes, bryte rutiner og finne alternativer. I tillegg har jeg lært at for MEG så funker det ikke med enten eller, men mer en "så langt det er mulig" tilnærming. 
Før jeg begynte med lavkarbo så jeg veldig svart-hvitt på ting. Enten klarte jeg ting 100%, eller så kunne jeg bare gi opp. Siden lavkarbo innebar så mye omstilling fra den tankegangen jeg var innprentet og hadde levd etter i nærmere 20 år, gikk jeg naturlig nok både på endel feil, og rene utskeielser. Og stadig dukker det opp humper i veien, som f.eks å ikke ha med mat, og måtte ta noe på veien, og ikke finne noe godt lavkarbo alternativ og måtte ty til en baguette eller lignende, eller det å bli bedt i et selskap og kunne nyte det som blir servert og gå friskt på igjen når man kommer hjem. Før hadde en sånn utsekielse vippet meg helt av pinnen i dager, kanskje uker. Nå kan jeg takle det uten å gi opp, fordi jeg veit hva det gjør med kroppen og humøret. Og hvor mye bedre jeg har det uten karber.
Så da plutselig motivasjonen for å slutte å røyke dukket opp brukte jeg, ubevisst, mye av det jeg hadde lært på røykinga. For eksempel fungerer det like dårlig for meg å si at "nå skal jeg aldri røyke mer" som det fungerer å si "jeg skal aldri spise karbo mer". Begge deler fører til panikk og utskeielser. Jeg må vite at jeg klarer en liten hump i veien, enten det er en røyk i festlig lag eller å spise poteter, uten hverken å røyke en 20 pakning eller havne i low fat- high carb "helvetet" igjen.
I begynnelsen klarte jeg bare 2 og 3 dager før jeg måtte ha en røyk, men hver gang ble det lenger i mellom.
Det jeg prøver å si er vel ikke bli for ekstrem på noen av områdene, da risikerer du å dette av på begge, samtidig! og hvis du trenger det så ta det med små skritt. En dag fra eller til mens du slutter er ingenting mot alle de dagene framover du er røykfri for godt
Forøvrig anbefaler jeg røykeplaster i starten, for det demper det værste suget. "Bakdelen" er at man blir veldig obs på hvor mye som egentlig bare er vane og klarer man da å ta seg i det alle da gangene man tar etter veska, plukker opp lighteren osv så er man på god vei. og klare men det ikke så kan man hvertfall utsette det en stund, bare for å føle at man tar mer og mer kontroll.
Lykke til