Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-09, 11:35   #2
trillian78
Seniormedlem

trillian78 sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 47
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det noen som har greie på mat fra Midt-Østen?

Åååhh. Mat fra Midt-Østen og ikke minst meze er noe av det beste jeg vet! Hvis du skal være i ketose tror jeg nok du må holde deg unna hummusen (ellers har hummus ganske lav GI om du er på Lindberg), men auberginedippen burde være grei. Jeg tipper det er snakk om det som heter baba ghanoush. Jeg finner ikke den oppskriften jeg pleier å bruke akkurat nå, men jeg har en annen til deg:

Baba Ghanoush
(Nok til 8 personer)

3 store auberginer
3 hvitløksfedd
6 ss tahini (tahini er en sesamfrøpasta, de har den i innvandrerbutikken. Bruk litt ekstra av den hvis du vil ha en mer "nøttete" smak)
6 ss saft av sitron
1 ts spisskummen
3 ss hakket frisk bladpersille (ikke kruspersille, som har mye skarpere smak)
evt litt god olivenolje
salt og pepper

Forvarm grillen til relativt lav tempreatur. Prikk auberginen overalt med en gaffel og del dem i to på langs. Legg halvdelene med skinnsiden opp på en stekeplate under grillen i ca 15 min. eller til skallet på auberginene begynner å bli svarte og boble. Sjekk at auberginkjøttet kjennes mørt før du tar dem ut av ovnen. Kjøl av auberginene nok til at du klarer å håndtere dem.

Skrell auberginene, eller skrap ut kjøttet fra skallet med en skje. Press ut evt overflødig væske. Hakk kjøttet grovt og ha det i en blender/kjøkkenmaskin. Tilsett hvitløk og 2 ss tahini. Kjør maskinen og tilsett 2 ss sitronsaft, og kjør maskinen videre. Tilsett tahini og sitronsaft annenhver gang og kjør maskinen mellom hver runde.

Når blandingen er jevn og glatt has den over i en bolle. Rør inn spisskummen og og hakket persille, smak til med salt og pepper.

Ha dippen over i en serveringsbolle, hell evt litt olivenolje over. Hvis den ikke skal spises med en gang må bollen dekkes over.