Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-09, 18:49   #2
dynamitt
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2008
dynamitt er på en erverdig vei

Sv: hvilken type sukker erstatning???

Hvorfor må man ha sukkererstatning, da? Trolig fordi man er helt avhengig av sukker - det smaker søtt og godt, og det fungerer på kroppen som et narkotikum - avhengighetsdannende.

Ja, jeg har vært karbojunkie tidligere, men bruker veldig sjelden sukkererstatning i kosten som lavkarboer

Sukkererstatninger er jo i mange tilfeller kjemiske stoffer som produsentene og "forbrukermyndighetene" (Mattilsynet/FDA osv) sier er "helt ufarlig". Det tror jeg ikke noe på.

Stevia vil jeg anbefale om man vil ha noe søtt av og til - bruk litt mer enn om det hadde vært salt
Splenda, natreen (sukralose/cyklamat og sakkarin) og andre kjemisk fremstilte sukkererstatninger holder jeg meg helt unna. Splenda og natreen inneholder forresten like mye karbohydrater som sukker (100g) i form av fyllstoff - ofte er fyllstoffet et polysakkarid - Maltodextrin. Men, på Natreen.no så påstås det at det er 0 kcal pr 100g, hvordan klarer de det?

Sist redigert av dynamitt : 10-01-09 kl 19:00.
dynamitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert dynamitt Svar med sitat