Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-09, 18:51   #13
danish
Seniormedlem

danish sin avatar

Medlem siden: May 2008
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Ketolyse og stress

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Jeg siterer Lege Torkil Andersen fra boka "Etter slankekuren"

Sitat:
"Når du spiser når du er stresset, vil stresshormonet kortisol sørge for at mer av fettet i maten lagres rundt magen. Dette fettet er det mest helseskadelige."
"Kortisolhormonet forblir i blodet flere timer etter at det er frigjort fra binyrene."
"Psykisk og fysisk stress medfører økt produkjson av kortisol. Dette hormonet har en del negative effekter knyttet til overvekt."

Det stemmer forsåvidt. Se her. Høyere kortisol-nivå betyr ofte mer fett rundt organene, og såvidt jeg vet, også maveregionen.

Men sammentreff er ikke årsak. Det er ikke sikkert at kortisol er et problem hos vanlige folk (og dermed fører direkte til overvekt), men at det er et problem hos spesielle tilfeller.

For eksempel: "The clearest examples of the association between cortisol secretion and central fat in humans are seen in people with Cushing’s syndrome and to a lesser extent in those with severe recurrent depression, both of which are characterized by hypersecretion of basal cortisol and increased central fat."

Det kan være andre faktorer, som trøstespising, eller rettere: kortisol sin effekt på dopamin (her er enda en interessant sammenheng). Her diskuterer de om dopamin-problemer fører til overspising.

Det er en interessant diskusjon. Torkil er en bedre fagmann enn meg (han er utdannet lege, jeg i videregående skole).

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat