Sv: Lavkarbo og høyt kolesterol
Opprinnelig lagt inn av Homer Simpson, her.
Enig i det, men før jeg begynte med lavkarbo, nov 2007 lå langtidsblodsukkeret mitt på 5,4. Etter et år med maks 15 g karbo pr dag spratt det opp til 6,1.
Forrige uke lånte jeg et sånt blodsukker-apparat og målte før og etter måltider (ca 2 timer etter) i 2 dager på rad. Det høyeste jeg målte var 6,8 og det laveste 5,3. Uansett er det veldig stabilt...
Det var lavest på kveldene og høyest på morgenen.
Hm. Interessant. Det er kanskje annerledes med ketolyse/Skaldemann. Moderat lavkarbo (50-70 gram karbohydrat dagen) pleier å senke langtidsblodsukkeret. Det kan hende du får i deg for lite karbohydrat. Jeg vil forklare straks.
Det er vanlig med høyt blodsukker om morgenen på lavkarbo. Du har fysiologisk insulin-resistens for å bevare blodsukker. Det betyr at muskel er proppet full av fett, som reduserer insulinets evne til å føre glukose inn i muskel.
Hvis du ikke får i deg nok karbohydrater (eller annet som trekker insulin, f. eks. melkeprodukter eller masse biff/egg), vil blodsukkeret forbli høyt utover dagen. Blodsukkeret har rett og slett ingen plass å gå. Du vil være energisk, men på bekostning av langtidsblodsukkeret.
|