Sv: Hvem er vi? En liten presentasjon av oss med mer enn 30 kg for mye
Hei, jeg var normalvektig på 90-tallet, veide da ca 80 -85 kilo men det har endret seg de 10 -11 siste årene ettersom jeg har et stillesittende yrke. Sitter i bilen til jobb, sitter 8 -12 timer på jobb, og kommer hjem for å spise middag, for deretter å slappe av med avisen noen timer til tv`en skrues på. Dette i kombinasjon med normalt kosthold (LES:karbohydrat-rikt) har ført til at vekten min har steget betraktelig. Jeg har vekslet mellom 102 og 120 de siste 5 årene, i snitt har jeg lagt på ca 108. Faktisk så veide jeg kun 102 kilo i mars ifjor (hadde da gått ned 15 kilo på 3 måneder grunnet jeg hadde pappapermisjon og gikk 4-5 timer daglige lange gåturer i fort tempo....) men da permisjonen var ferdig så økte jeg gradvis i vekt igjen, og i oktober viste vektnålen 120 kilo 
Så kom jeg over en debatt på radioen om lavkarbo, og tenkte jeg skulle google litt, det førte til meget mye lesning på nettet om alt mulig innen de forskjellige tilnærmingene til lavkarbo som south beach, eurodiett, fedon lindberg, ketolyse, skaldeman osv.... har forøvrig lest både lindberg sin naturlig slank med kost og skaldeman sin spis deg ned i vekt og gi-null.
Så med friskt mot og masse motivasjon så startet både meg og madammen opp med lavkarbo i begynnelsen av november ( hun begynte også med det ettersom hun i tillegg har pcos !) Det mest overaskende der var at faslegen våres faktisk anbefalte lavkarbo for henne pga pcos.
Har vært ganske streng med kosten, men spist meg mett og kun hatt karbohydrater i form av grønnsaker som vokser over bakken, men kosten har bestått mest av animalsk fett. Både meg og min kone hadde et lite opphold i julen pga besøk hos svigers o.l men jeg la iallefall ikke på meg mer enn 1 kilo 
Vi startet opp igjen 5 januar med friskt mot og motivasjon. Jeg begynner allererede å kjenne på buksene mine at jeg trenger et belte, synes nemlig det er for tidlig å bytte ut klesgarderoben.
En ting med lavkarbo er at man føler at man vil dele sin glede med andre f.eks jobb-kollegaer o.l og man får ofte den følelsen at man er en slags predikant, derfor er jeg veldig glad for at dette forumet eksisterer slik at man kan ta "slike" diskusjoner her.
Anyway, så lurer jeg på om jeg får nok vitaminer/mineraler i meg ved mitt kosthold. Jeg tar altså en skje tran og udo`s choice hver morgen, samt jeg spiser litt valnøtter/mandler/paranøtter hver dag. Eneste tablett tilskudd jeg tar er magnesium tilskudd om kvelden før jeg ligger meg. Jeg spiser f.eks ikke daglig brokkoli og grønnsaker, men forsøker så ofte jeg kan å få i meg litt. Trenger jeg feks. vitamin c tilskudd ? kalium ? kan jeg ta sanasol ? noen som vet ?
Hilsen en som føler seg mye bedre på lavkarbo 
|