Vis enkelt innlegg
Gammel 17-01-09, 16:53   #41
mizzzzy
Medlem

mizzzzy sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Kristiansand
mizzzzy er på en erverdig vei

Sv: Raclette

Opprinnelig lagt inn av Smiline, her.

Dette var en ny og kreativ måte å lage raklette på
Da kan jeg jo komme med orginalversjonen på lavkarbo vis med sløyfing av poteter og pickeled veggis. Raclette er Sveitsisk og denne retten kommer fra da sveitserene holdt en ost (kumelk) opp mot et ildsted for så å bli skrapet av varm og spist (raclette kommer av fransk, å skrape). Orginalt er det ikke saus til denne retten, men det var jo en god idè om man vil kutte osten.
Min favoritt lavkarbo eller vanlig versjon med sløyfet poteter for min del og pickled veggis (kan ikke fordra):
På platene: Hvitløksmarinert biffstrimler, squash, paprika, sopp
(bokoli og blomkål i stede for poteter)
Ostepannene: I Norge er det ikke så lett å få tak i osten Raclette, men her fungerer Port Salut veldig godt. Osten smeltes i ostepannene alene. I Sveits får man raclette osten i ulike typer med pepper og krydder, men å pepre litt før den smeltes blir nesten samme ting.
Men så noen av det beste jeg vet er å bruke blåskimmer ost og gratinere sopp og squash skiver i ostepannene

Tror jeg dropper den pizzaen i dag til fordel for raclette! *drømmer meg tilbake til alpene, snowboard, ostefondu og raclette* Nå er det jo endlelig litt snø igjen i Oslo

Noen som har flere versjoner av raclette?

Å, slik har jeg aldri laget raklett! bare lært sånn vi lager den, av svigers. Men her kan du jo bruke alt mulig. Jeg bruker bare vanlig revet norvegia, er litt kresen i matveiene, og masse grønnsaker og kjøtt og fisk og reker. bruker baconterninger og skinkebiter som vi lager i omeletten, og den er enkel: egg og følte rørt sammen. hehe. da blir den litt tykkere, og blir fortere ferdig.

det som er så deilig, er jo at et så enkelt jern gir uendelig med muligheter føler jeg!
Tusen takk for info om andre måter enn det jeg kan, altså din som er den "ordentlige".

mizzzzy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat