Sv: Leter etter en margarintråd
Jeg fikk svar, var om melange, mye å bli klok på?
Sitat:
Hei, jeg beklager sen tilbakemelding på denne henvendelse fra deg.
Vi takker deg for dette spørsmålet og for den interesse du viser for våre produkter.
Jeg skjønner at du er skeptisk til soya, men jeg skjønner ikke helt hva den er bygget på. Stort sett alle oljer er raffinert. Den eneste oljen som er kaldpresset er oliven extra virgen eller virgen. Det finnes litt kaldpresset raps, men dette brukes ikke kommersielt i produkter fordi den har en så kraftig egen smak og fordi den ikke vil være holdbar i et produkt.
Alle oljene (raps, solsikke, mais, kokos, palme, bomullsfrø og soya) du kjøper i butikken, unntatt de ovennevnte, er renset ved hjelp av varme, vanndamp og filtrering. Det gjøres for å sikre at oljen har en nøytral og fin smak, samtidig som det fjerner oksidasjonsprodukter som vil gi en kortere holdbarhet. Når det gjelder produksjonen av transfettysrer er det heller ingen forskjell på disse oljene. Disse fettsyrene oppstår først og fremst pga herdning hvor det tilsettes hydrogen for å gjøre oljen fast. Dette kalles gjerne herdning eller hydrogenering og ingen av våre margariner eller oljer er behandlet på den måten.
Alle oljene har likevel et lite naturlig innhold av transfettsyrer, men dette er godt < 1% og sammenlignet med smør og kjøtt er det et helt uvesentlig nivå helsemessig. Det er interessant å nevne her at ifølge rapporten til Helsedirektorat representerer smør og kjøtt de største kildene til nettopp transfettsyrer:
meieriprodukter (50 prosent),
kjøtt (19 prosent),
http://www.shdir.no/fagnytt/presseme...kosthold_64260
Angående fargen er det riktig som du påpeker at oljene egentlig ikke har noen egen farge. Palmeolje er riktignok litt gul, men det er tilsetningen av betakaroten som gjør at margarin får en fin gul farge. Betakaroten er som kjent et fargestoff som også finnes i naturen (i gulrot og mais for eksempel).
Margarin er en blanding av flere oljer og det er bruk av oljer som er fast fra naturens side (palme og kokos) som gir margarin sin faste konsistens. Ved valg av disse oljene med bestemte smeltepunkter er det mulig å få en margarin som dekker flere behov;
-egnet til å steke med,
-har tilstrekkelig fasthet for baking
-inneholder flerumettede fettsyrer (fra soya bl annet).
Håper dette svarer på dine spørsmål.
Mvh Paul Aitkenhead
Kvalitetssjef Mills DA

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|