Opprinnelig lagt inn av MHM
Er du overmoden eller overmodig, Nille.....???
Som innlegget til Nille lenger opp på siden sier noe om, så er ikke fettforbrenning og stoffskifte det samme! Alle symptomer som er listet opp, som trøtthet, tørr hud, håravfall m.m., kommer pga av et langsommere stoffskifte. Fettforbrenning er EN DEL AV dette stoffskiftet. Så man kan trene så mye man vil, men det reparerer ikke et for lavt stoffskifte. Men man føler seg varmere av å trene - ingen tvil om det, og det skyldes nok både økt sirkulasjon og bedret hormonbalanse.
Dessuten påvirker alle hormoner hverandre innbyrdes, slik at en senking av insulin og en øking av veksthormon, vil på sikt kunne øke ens egenproduksjon av thyroxin.
Begod: Vi er helt enige om korte, harde styrketreningsøkter! Men mest for fettforbrenninga, og bare indirekte og på lang sikt for stoffskiftet.
Mitt innlegg var et svar til Anne og hadde ingenting med stoffskifte (hypoterose) å gjøre. Jeg så ikke Nille sitt innlegg om Hypothyreose før etter jeg hadde sendt mitt.
Litt oppklaring rundt lavt stoffskifte og Hypothyreose:
Det basale stoffskifte er hvor mye energi vi bruker når vi ikke gjør noe, altså den energi vi bruker for å leve. Mange som snakker om lavt stoffskifte mener da at kroppen deres forbrenner lite energi og det har ingenting med Hypothyreose å gjøre.
Her blir det ofte forvirring da den ene snakker om hvor mye kroppen forbrenner og den andre om Hypothyreose.
Siden jeg også har Hypothyreose Tenkte jeg å skrive noen ord om det.
Anne du kan ha lett Hypothyreose selv om legen din sierat du er helt fin.
Normal området for TSH er 0,3 - 4,5 men de fleste trivest best med en tsh på ca. 1,0.
Hvis du feks har en tsh på 3,0 så vil sansynlig vis legen din si at alt er ok.
Du vil uansett ikke få medisin uten at du er over normal området.
Jeg lå i grense land og måtte ta blodprøve 3 ganger før jeg fikk levaxin.
Eneste symtomet jeg hadde på at noe var galt var at jeg alltid lå underdyna og frøs når jeg voknet om morgenen.
Nille, jeg Skjønner ikke helt poenget med å kutte ned på Levaxin, har ingen bivirkninger så vidt jeg vet.
|