Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd
Hei alle sammen 
Jeg ønsker å gå ned i vekt og er endelig motivert. Jeg er på femte dagen med omlegging av kostholdet. Jeg har valgt lavkarbo (uten ketose) på grunn av intoleranse for mel og fordi jeg er svært glad i salater med proteiner, egg osv. Jeg er ikke spesielt glad i frukt og får ulvehunger av å spise et eple eller en gulrot. I tillegg hater jeg poteter. Så dette virket som et fornuftig opplegg.
Grunnen til at jeg vil unngå ketose er at jeg blir svært kvalm av et kosthold med høyt fettinnhold. Magen min tåler det ikke. Jeg må skjære vekk fettet på kjøtt, spiser aldri bacon, orker ikke tanken på sæterrømme osv. Så vidt jeg har forstått er et høyt fettnivå viktig for å ha nok energi/få nok næring.
Problemet er at jeg de siste to-tre dagene har hatt en økende hodepine. Er det mulig jeg ved uhell har kommet i ketose? Jeg mener jeg har spist over 20 gram karbohydrater per dag, men jeg er ikke helt sikker.
Et eksempel på hva jeg har spist i løpet av en dag:
Frokost: To egg og en halv boks med kalkunkjøtt. Fem-seks cherrytomater (håpet de skulle inneholde en del karbohydrater)
Lunsj: Kyllingsalat med paprika, forskjellige salatblader og igjen tomater.
Middag: Sesamnuggets laget av soyaprotein (jeg glemte å sjekke hvor mye karbohydrater disse inneholdt, men jeg tror de er panerte) og salat ved siden av (igjen med tomater).
Noen av dagene har jeg presset i meg en banan for å få mer karbohydrater. Jeg kan også spise en fruktyoghurt med null sukker og null fett per dag (fordi disse smaker best). Om jeg velger den med eple/pære skulle jeg da vært godt over grensen for ketose i forhold til karbohydrater?
Jeg prøver å ligge på mellom 1300 og 1500 kalorier per dag.
Samtidig som jeg ikke vil i ketose, så vil jeg ikke spise mer karbohydrater enn nødvendig. Så hvis noen har gode tips til meg eller kan berolige meg med at jeg IKKE er i ketose, så hadde det vært flott 
|