Høy ph i urin - hvorfor, hvordan unngå, og hva kan det føre til?
Jeg har 5-6 ganger i høst/vinter tatt urinstiks (ikke ketostix), og hver gang har jeg fått utslag på høy ph i urin.
Etter de få rådene jeg har fått, så kan det føre til sopp i underlivet, og for å unngå det bør jeg drikke appelsinjuice og spise yoghurt.. Yoghurt spiser jeg, men appelsinjuice ser jeg ikke helt poenget i å drikke (sukker).
Men jeg er litt interessert i å høre om hvorfor man får det i utgangspunktet? Jeg har spist "vanlig norsk kost" i denne perioden, dvs. ikke lavkarbo. (Noe som jo selvfølgelig skal endres på.. )
Så kan man jo si at det er derfor jeg har høy ph i urinen, men logikken min tilsier at ikke alle som har høy ph i urinen, har det fordi de spiser "vanlig norsk høykarbo mat".
Kan høy ph i urnen ha sammenheng med andre plager i kroppen? Jeg har f.eks flere ganger hatt vondt i leddene de siste månedene, men det kan jo igjen spores tilbake til andre ting (lite omega3 f.eks). Jeg har også mye gikt i familien, og avogtil giktsmerter (men ikke plagsomt mye).
Har høy ph i urin sammenheng med urinsyregikt?
Noen som vet noe mere om dette her? Har prøvd å google, men fant veldig lite. Bør jeg følge med?
|