Vis enkelt innlegg
Gammel 24-01-09, 00:20   #4
Trolljenta
Seniormedlem

Trolljenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 43
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Håpløs fastlege og blodprøve

Opprinnelig lagt inn av Adriane, her.

Takk, men jeg kan ikke se at det står noe om det jeg spør om akkurat her.
Altså, - er det noen forskjell på når C peptid måles - tidlig eller sent på dagen - og bør mqn være fastende?? Vel, jeg har goglet på det, men finner ikke ut.

Kitt, kan du legge inn en tråd som viser meg?

Svaret står jo i posten hennes og linken, c-peptid skal tas fastende.

Fra Furst:

Sitat:

fS-C-peptid
[fS-C-peptid] $[$157$]$ (A)

1 mL serum. Faste fra midnatt før prøvetaking.
Indikasjon: Utredning av hypoglykemi.
Referanseområde: 370 - 1470 pmol/L
Tolkning: C-peptid har lengre halveringstid enn insulin så måling av C-peptid gir et godt uttrykk for sekresjonen av insulin fra pankreas. Konsentrasjonen varierer i takt med insulinkonsentrasjonen som igjen er en følge av glukosenivået i blodet. Analysen påvirkes ikke av eventuelt nærvær av insulin-antistoffer. Høye verdier sees ved: Insulinom, insulinresistens, type 2 diabetes mellitus, hyperglykemi, nyresvikt, adipositas. Lave verdier sees ved: Injeksjon av insulin (selvpåført hypoglykemi).
Analytisk V.K.: se separat tabell over Analysevariasjon