Sv: Tapas og Meze (samletråd)
Fylt sopp
6-8 store sopp (f.eks champignon, steinsopp, aromasopp)
1 fedd finhakket hvitløk
litt finkuttet stekt bacon (ta vare på stekefettet også)
1 ss revet parmesan
fersk bladpersille, hakket
smør
pepper (ikke salt! Det er nok salt i bacon + parmesan)
ost
Fjern stilken fra hatten på soppen. Finhakk stilkene. Stek stilkene og 1 hvitløksfedd i stekefettet etter baconet. Tilsett smør hvis nødvendig, godt med fett er bare bra for å forhindre at soppen blir tørr. Bland bacon, stilker, hvitløk, parmesan, hakket persille og pepper samt stekefettet hvis ikke alt er absorbert av fyllet allerede. Smelt litt smør. Ha gjerne et hvitløksfedd i smøret også for å smakssette smøret. Hell mesteparten av smøret i en form (smøring). Legg hattene i formen og fyll med blandingen. Hell det som måtte være igjen av smøret over soppene. Ha litt revet ost på toppen av hver sopp. Stek v/ 180'C i ca 20 min.
PS! Denne oppskriften er ikke helt ferdigutviklet... Egentlig skal det være en ss eller to med brødsmuler i fyllmassen. De blir ikke like gode uten disse brødsmulene. Jeg driver og tester ut litt hva jeg kan erstatte brødsmulene med. I dag har jeg prøvd med litt finrevet blomkål som jeg har stekt sammen med det andre fyllet. Funker ganske bra. Syns de ble bedre enn uten noen brøderstatning. Tenkte kanskje jeg skulle prøve med finknust baconcrisp eller ganske finmalte mandler neste gang. Er det noen som har noen bedre ideer?
Bilde kommer....