Manipulering av bilder skjer ofte, i mange sammenhenger og er ofte helt greit. For ikke så lenge siden brukte kreftforeningen et bilde av en vakker kvinne med et fryktelig stygt arr etter en kreftoperasjon på kinnet. Bildet viste seg å være manipulert. Jeg syntes det var helt uproblematisk, for det hadde vært veldig belastende for en modell med et virkelig arr å stå fram i media på den måten. Ved å bruke en modell som ellers er frisk og sette inn arret fra en annen, fikk de illustrert problemet uten å henge ut et menneske som allerede har nok å stri med.
Problemet er når jentene tror det er mulig - ja til og med ønskelig - å se ut som på de manipulerte motebildene! Et eksempel er når de strekker fotomodellene for å få dem til å virke slankere og spinklere, og så legger på litt ekstra på puppene. Dette er helt standard prosedyre, i følge mine venner blant motefotografene. Den eneste måten ei jente kan oppnå en tilsvarende kropp er ved å sulte seg og operere inn silikon i puppene, for å strutte på de riktige stedene. Men ungdommen vet ikke at det er slik det skjer. Dette er en av de viktigste grunnene jeg har til å ønske at mediefag skal inn som kritisk samfunnsvitenskap i skolen: vi lever i en verden gjennomsyret av massemedierte idealer, og trenger å lære å stille spørsmål ved dem.
Muskat