Opprinnelig lagt inn av Fedonisten
Det er bare at jeg klarer ikke å la meg provosere av at man manipulerer bilder. Orker ikke bruke energi på det jeg, og det er jeg faktisk glad for. Tenk så mye annet jeg kan bruke den energien på!
Det går vel an å forstå at andre provoserer seg over det selv om du velger å bruke energien din på andre ting.
Det er vel ikke noe mindreverdig å engasjere seg i sykelige samfunnsidealer som skaper store menneskelige problemer.... Tenk om man kunne gjort noe med problemet da,- så kunne feks. mennesker med alvorlige psykiatriske lidelser kunne fått behandling (sånn lenge før de klikket og drepte noen) istedet for at behandlignsapparatet driver å behandler unge kvinner som har fått hele livsfungeringen sin ødelagt av idealet de har fått tredd nedover ørene og sliter med slankin, anoreksia, overspising, angst for å ikke være god nok depresjoner osv.
Enhver tid har sin sykdom. For 100 år siden var det hysteri hos kvinner. Dette ble så godt som utryddet når vi gjorde noe med de samfunnsmessige forholdene med mer makt, stemmerett, arbeidsrett osv for kvinner. I dag er det psykiatriskeplager(spise forstyrrelser er innunder her) og psykosomatikk.
Ja, jeg engasjerer meg.
Det er kansje ikke akkurat retusjeringen i seg selv som er mest provoserende, men selve idealet de presenterer som er uoppnåelig,sykelig og unormalt, men blir mer og mer normalt i hodene våre etterhvert som vi blir eksponert for det (samme som med moter, det er merkeig,rart og kansje til og med stygt med en gang det kommer, men etterhvert som vi ser det mer og mer, så begynner vi å bli vant med det, så like det og til slutt kjøpe det selv). Og i denne prosessen øker avstanden mellom den vi er og den vi vil være,- som ikke går an...
Det er vel i og for seg bedre at om de skal skape et unormalt ideal, at de gjør det på den måten, enn at virkelige kvinner skal måtte risikere liv og helse på å bli kuttet i og lagt inn fremmedlegemer i kroppen, eller vakumsuge ut fettceller og nerveceller (mister følsomheten) osv og gå rundt med konsekvensene av det hele tiden....
Men problemet er der fortsatt når unge jenter blir eksponert for det samme bildet likevel...(nå er hovedfokuset på de som er tenåringer i dag, men det er nok av voksne kvinner også som har et problematisk kroppsbilde).