Vis enkelt innlegg
Gammel 17-03-05, 16:29   #10
DrBabe
Medlem

DrBabe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Akershus
Alder: 55
DrBabe er ny på veien
Wink

Opprinnelig lagt inn av HP

Altså fortsatt et tragisk, konkurransevridende vedtak fra EUs vitenskapelige komite, og fra mattilsynet...

Hmmm. Det var da et konspiratorisk syn. Nå jobber jeg tilfeldigvis i Mattilsynet og vet at valget om å forby markedsføringen av Steviaproduktene i Norge ikke har handler om å være eller ikke være konkurransevridende . Man ønsker ikke å tillate frembud av et produkt man ikke vet nok om. Sukker vet man nok om og det er tross alt mengden og formen (sukrose, fruktose osv) som avgjør hvordan det metaboliseres. Man vet masse om dette. Man vet ikke nok om Stevia, men siden det påvirker fruktbarheten hos menn, kan ikke jeg som mamma til en liten gutt på 11 måneder si at det føles trygt å gi ham dette. Tenk om forplantningsevnen hans skades eller svekkes for all ettertid. Tror jeg ville vært rasende på Mattilsynet om de tillot at det ble solgt til tross for at de visste om denne mulige skadevirkningen.

Dessuten - det er jo ikke Mattilsynet som skal fremme godkjenningen av ulike produkter. Da ville man blitt inhabil som tilsynsmyndighet. MT er forbrukernes vaktbikkje og politikernes slave (og de to hensynene er ikke alltid i harmoni med hverandre.. ) Politikerne krever at man pent følger porteføljen av EU-regler på matvareområdet, for ikke å rokke ved vår allerede tynnslitte men lukerative EØS-avtale.

Bare noen strøtanker. Heng meg hvis dere må, men dette er nå engang mitt syn på det, som "insider" i det fæle mattilsynet.

DrBabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low/slowcarb med rene råvarer, stor variasjon, høyverdig protein, nok fiber og godt fett. Svar med sitat