Jeg har også vært litt opptatt av dette med platåer i det siste. Det er et interessant tema. Min teori er at "platået virker begge veier". Så vi skal ikke bare se på det som noe negativt. Jeg fikk en stagnasjon i vekttapet i høst, da ketoseforbrenningen "sluttet å virke". Tok derfor (på anbefaling fra ketolyspappa Torkil) en pause fra ketolysekuren (fra den 20. uken) og fulgte vanlig lavkarbo-opplegg i tre måneder. Og de siste to ukene har jeg spist flere brødmåltider om dagen i forbindelse med en test jeg skulle ta. Jeg var forberedt på at pausen, og spesielt nå de siste to ukene hvor jeg spiste brød, ville føre til vektoppgang med flere kilo. Men nå tror jeg at jeg har dratt nytte av at "platået virker begge veier", slik at det også ligger en viss motstand i kroppen mot å gå opp i vekt, når den først er på et platå: Etter 14 uker med ketolysekur, hadde jeg gått ned ca 9 kg. Ble liggende og vippe rundt det nivået i fem uker før jeg bestemte meg for å ta pause. Etter de første 2-3 uker på vedlikehold hadde jeg gått ned ytterligere ca 2 kg. Men jeg ble så liggende og vippe rundt dette nivået, også! Og gikk ikke nevneverdig opp i brødspisingsperioden, heller! Til tross for at jeg knapt har mosjonert. Og har holdt fast ved høyt fettinntak hele tiden …