Hvorfor har du blitt ... rund?
Jeg prøver å bevisstgjøre mitt spisemønster og matvalg for å best mulig forstå hvorfor jeg har blitt så tykk som jeg har blitt.
I oppveksten var grønnsaker generelt fraværende, dog var poteten dominerende, som sammen med makaroni, (som mor mente var en grønnsak...) og brød, brød og atter brød for sikringskost å regne. Mener også å huske at det var vafler og sukkerbrød på bordet hver dag. Brus og sjokolade ble jeg i det minste spart for
Nå skal ikke jeg skylde barndommens kosthold for dagens vektplager, men klart det hadde sin innvirkning. Jeg har alltid spist masse brød, potet og pasta. Et halvt brød om dagen var intet problem. Spaghetti med ketchup til middag.. Oppstekte poteter til kvelds. Men også mye frukt, grønnsaker, yoghurt og sjokolade. Og uansett hvor mye jeg har spist ble jeg alltid fort sulten...
Nå går det i ren mat, kjøtt, fisk, grønnsaker hver dag.
Av og til går jeg på en smell, som den dagen en kjøpepizza fulgte etter meg hjem. Fortært i smug og ensomhet, krydret med skam og fortvilelse ble den et bilde på følelsesmessig smerte. Pizza var i det øyeblikk en trøstende varm venn. Sånt skjer.
Det var litt om meg, men hvorfor har du blitt stor?