Opprinnelig lagt inn av MHM
Å stresse = tenke mye på det å gå ned vekt + være lei seg fordi man ikke går ned + lurer på hva man gjør galt = veldig negativt! Og hvorfor? Fordi all denne stressende tankegangen øker hormonene kortisol og insulin i kroppen, som begge to hjelper oss med å "lime fast" fettet. Så snille er de! 
Har lyst til å følge opp denne tråden litt..... Syns nemlig det er så spennende! Jeg har stilt et spørsmål til min studieveileder, og har fått svar. Tenkte jeg kunne la dere få se - og gjerne kommentere og gi råd og veiledning dere også. Og kanskje noen andre får hjelp av dette. Hva vet vel jeg......
Utdrag av mitt spørsmål:
Mener også å huske at kortisol både stimulerer nedbrytningen av proteiner og fett og har veksthemmende effekt.
Hvis en pasient pga. pre-diabetes lever på lavkarbo-kosthold og på grunn av store, kroniske smerter har forhøyet kortisol i kroppen - hva er da å anbefale for å hindre at kortisolet skal bryte ned muskelmassen? Vil løsningen være å spise enda større mengder proteiner - eller er det andre ting å anbefale?
Fikk følgende svar:
Cortisol stimulerer glukoneogenesen ifra især proteiner i muskler) men også fra fettvev. Den har også en anti-insulin virkning, hvilket forverrer en evt insulinresistens, med påfølgende stigende insulinverdier, som igjen forverrer overvekten via insulinets stimulering av liponeogenesen. Sluttvirkningen i praksis blir lavere muskelmasse og høyere fettprosent på kroppen. Dette ser vi ofte hos overvektspasienter som gjør "alt" riktig, men ikke går ned et gram, at man må til med stressmestringsteknikker for å få ned cortisolnivåene, først da begynner det å "løsne" i forhold til å få igang lipolysen og vektnedgangen.
Jeg fikk også tips om smertestillende! "Å guri, tenkte jeg, det var jammen et godt råd! Hadde jeg ALDRI tenkt på selv......Smertestillende mot smerter? Du tuller....."