Sv: Ketogen diett for barn med epilepsi
Sitat:
Her har poden en pen vektnedgang, det store raset mange erfarer har vi ikke sett, men 3,4kg på 4 uker er veldig bra syns jeg.
Dette er jo for det første kjempebra! Men forstod jeg deg riktig når du sier at han ikke bruker medisiner lenger? Erfaringen fra min familie er at noen av medisinene øker sultfølelsen og reduserer aktivitetsnivået. Da kan det jo kanskje hende at en ketogen diett balanserer effekten av medisiner, mens den fører til en normal vektnedgang for de som ikke går på medisin?
Sitat:
Jeg aner ikke om det er noe hold i det, men det første som falt meg inn da jeg leste det er at kroppen fikser det mest prekære først
Jeg tror du kan være inne på noe. Jeg holder på å lese en annen studie nå, som forsøker å se mer på hvorfor ketogene dietter virker på epilepsi, i stedet for bare å dokumentere at det virker. Den er ganske tung, og jeg sliter litt med fagutrykkene. Men noe som kan være relevant i forlhold til det du foreslår er dette:
"The alteration in cerebral energetics induced by the Ketogenic diet favors an increase in “energy charge,” that is, a relative increase in the ATP/adenosine diphosphate (ADP) ratio resulting from metabolic alterations of the enzymes involved in glycolysis and the tricarboxylic acid cycle. The greater availability of energy may reduce cellular excitability, by enhancing energy available for cellular processes, such as membrane pumps and transporters, which enhance hyperpolarization"
På forenklet norsk tror jeg dette betyr noe sånt som at en ketogen diett frigjør mer energi til celleprosesser som "sulter" ved andre typer dietter.
Hvis det er noen andre som har lyst å gi seg i kast med denne studien, kan de se på http://www.pubmedcentral.nih.gov/art...?artid=1176378
Sammen blir vi smarte 
|