Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-09, 14:57   #15
Bacon
Medlem

Bacon sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Bacon er ny på veien

Sv: Ketogen diett for barn med epilepsi

Min niese har kraftig epilepsi med opp til flere hundre anfall om dagen. Hun har vært på ketogen diett ved to anledninger. Første gangen ble det stor forbedring, det var en periode hvor hun var tilnærmet anfallsfri og det var en rimelig enorm bragd på ei jente som har vært syk og har hatt anfall siden fødsel. SSE brukte henne som prakteksempel når de underviste i epilesi og ketogen diett. Men perioden ble dessverre kortvarig, og anfallene kom tilbake. Hun ble tatt av ketogen diett igjen siden hun ble svært tynn og det ikke så ut som dietten hadde noen effekt lengre.
Nå i fjor ble hun igjen satt på ketogen diett. Det fordi det ikke finnes noen medisiner igjen som hjelper henne med anfallene lengre, så det ble vel forsøkt som en slags siste utvei. Denne runden har hun ikke hatt noen effekt av dietten i det hele tatt.

Opprinnelig lagt inn av Chunky101, her.

Noe av det mest overraskende med undersøkelsen er likevel at ingen(!) av barna opplevden noen vektreduksjon i løpet av den 6 måneder lange studien. De startet med 10g KH per dag og økte det med ca 5g per måned gjennom studien. Hvordan er det mulig? Er det noen som har synspunkter eller teorier om dette?

Min niese ble fryktelig tynn på ketogen diett. Mager faktisk. Hun har fortsatt ikke hentet seg inn igjen, selv nå som hun har vært ut av ketose i noen måneder. Skinn og bein er hun, den lille jenta.
Dette ble det tydelig informert om i forkant, og det er listet opp som en en av bivirkningene i de fleste kilder jeg har kommet over. Så det går veldig stikk i strid med det du skriver. Det blir heldigvis også informert om de hyggelige bivirkningene ved ketogen diett, slik som økt velvære, høyere energi og en positiv effekt på atferd.

Tallene på suksessen med epilepsi og ketogen diett varierer tydeligvis. Jeg har ikke fått forespeilet tallene som Chunky nevner, men heller en suksessrate som er endel lavere. Pluss 50% som fikk bedring i anfallene, men "bare" 10% som ble anfallsfri. Det er vanskelig å vite hva som er realistisk. Men det er iallefall en aktuell behandling som i aller høyeste grad er verdt et forsøk!
Jeg kan se for meg at kan være vanskelig å gjennomføre med barn som spiser selv. Min niese fikk en kost med 90% fett, altså svært lite proteiner og karbo. Det er greit nok på henne, for hun fikk mat gjennom knapp på magen. Å skulle gi en såpass streng diett på et barn på et nivå med 3-4 åringer og oppover kan by på endel utfordringer.

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat