Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-09, 16:28   #22
Bacon
Medlem

Bacon sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Bacon er ny på veien

Sv: Ketogen diett for barn med epilepsi

Takk for snille ord. Å være glad i et så sykt barn er tøft. Spesielt nå som utfallet blir mer og mer klart. Lille fine knøttet...
Hun har sinnsykt sterke og flinke foreldre.

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Et lavkarbokosthold vil normalt ikke føre til vektnedgang hvis det ikke foreligger overvekt. Ved undervekt vil man ofte se en vektøkning når man legger om til lavkarbokosthold.

Det er mye mulig at boka sier det, men de som underviser i ketogen diett og epilepsi sier klart og tydelig at veknedgang er en bivirkning av dette behandlingsopplegget. Jeg så selv at dette stemmer i praksis. Min niese er såpass mager at vi ser de fleste ribbena og ryggraden hennes, og hun er bare skinn og bein å ta på. Hun var normalvektig ved oppstart av dietten.
Så jeg er ikke helt enig med Lutz.

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

Enig! Det er veldig trist når man ikke finner løsninger. Slik jeg forstår det er epilepsi en kompleks sykdom, og det er mye man ikke vet.

Epilepsi er ofte bare et symtom og ikke en sykdom i seg selv. Min niese f.eks ble diagnostisert på bakgrunn av blandt annet epileptiske anfall, men de igjen kommer av en annen problemstilling.

Sitat:

Det jeg har fått med meg om ketose og epilepsi, handler om at det ved epilepsi kan være en feil i glukosetransporten i hjernen, og at ketonlegemer når frem dit glukosen ikke når fram og slik gir sårt tiltrengt energi til hjerneceller. Men det er et vanskelig felt, og man vet fremdeles ikke akkurat hvorfor ketose kan ha en gunstig effekt.

Jeg fant dette hos Den Norske Legeforening:
"Forskere ved Harvard University har nylig belyst årsaksmekanismene, og deres funn tyder på at dietten regulerer elektriske signaler i et område av hjernen som kontrollerer generaliserte kramper "(J Neurosci 2007; 27: 3618 - 25)

Polarlyset: Jeg håper virkelig dere får til dette, det har jo en veldig heldig effekt på mange. Det hadde vært fint om du får tid til å oppdatere litt innimellom? Lykke til!

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat