Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-09, 19:49   #32
Løvetann
Medlem

Løvetann sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Hvorfor har du blitt ... rund?

Jeg startet min karriere som slanker lenge før jeg ble overvektig. Da jeg var 12 år satte min mor meg på slankekur. Når jeg senere i livet har sett bilder av meg selv på den tiden, fatter jeg ikke hvorfor jeg skulle på slankekur, for jeg var jo faktisk normalvektig! Da jeg var 18 år brukte jeg str. 36 i bluser/overdeler og 38 i bukser/skjørt.

De neste årene økte vekten gradvis, særlig etter at jeg etablerte meg med en samboer som jeg ikke hadde det så bra med.

Kvittet meg med ham, og gikk så på egen hånd ned ca 18 kg i løpet av et år. Var veldig fornøyd med å komme tilbake til ungdommens størrelse! På bildene fra den gang var jeg skikkelig lekker, altså! Veide vel ca 50-56 kg da.

Så giftet jeg meg med min nåværende mann. La på meg mye i forbindelse med svangerskap og fødsler, men gikk rimelig bra ned.

Men så sluttet jeg å røyke. Og trøstespiste på meg mange kilo i løpet av det første året; sjokoladekjeks og annet snop som jeg ikke hadde spist før. I tillegg gjorde vel masse stress og vedvarende søvnproblemer sitt til at hormonene bidro til vektøkning, tenker jeg nå. Utviklet, uten å vite det, en skikkelig depresjon.

Grete Roede-kurs hjalp meg ned 8-9 kg. Men jeg la på meg ennå mer etter kursavslutning. Ble også mer deprimert av GR-kostholdet, var mye sulten og fikk i meg for mye kunstige tilsetningsstoffer (noe som hos meg forsterket depresjonen).

Ga så litt blaffen i noen år, hadde ikke fokus på egen kropp. Trøstespising og "umerkelig" vektøkning ...

Og jeg er alt for glad i brød, blir nesten forhekset av det, får "tenning" liksom. Kan spise en utrolig masse skiver! Det er nok brød og for lite fysisk aktivitet som er årsaken til at jeg har lagt på meg.

Etter at Fedon Lindberg kom på banen, ble jeg kjent med uttrykket insulinresistens. Det rimer med min erfaring, jeg har alltid opplevd det som at jeg legger mer på meg av brød enn det som står i kaloritabellene.

Men til tross for at jeg de senere årene i hovedsak har hatt et sunt kosthold med grovt brød, rent kjøtt/fisk, mye grønnsaker og frukt viste vekten ifjor sommer 108 kg. Det er mye for ei lita dame som meg! I tillegg til at jeg har skammet meg over utseendet mitt og vært fysisk plaget med hofter, knær og ankler, har det vært irriterende å måtte handle alle klær som XXL/str. 52-54 i spesialforretninger.

Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat