Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-09, 23:03   #1
deniz
Medlem

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: kristiansand
deniz er på en erverdig vei

Sjokolade-delice nammenam

Satt og så gjennom noen kokebøker og fant oppskriften på sjokoladedelice. (dette er en bløt og føyelsmyk kake som bare smelter på tungen)...
spiste utrolig mye av det som kokkelærlig og tenkte at siden den allrede er mel fri var det bare å erstatte sjokoladen med sukkerfri sjokolade og sukkeret med sukkererstatning... Og woop woop det virket suverent.fikk 5,65 kh i hele røren.......tror det er det beste jeg har laget av lavkarbo bakst...skal ha homeparty om noen uker og skal lage dette til gjestene og se hva de syntes..hehe...
Før jeg gir dere oppskriften vil jeg bare si at selv om det er gitt akkurat %sjokoladen skal være, så ikke fortvil.. det sto 64% sjokolade, jeg hadde bare antonbergs med 55% kakaomasse... slik regner dere ut forskjellen: dersom det er gitt f.eks 64% kakaoinnhold og du vil bruke en med 55 %, da ganger du antallet gram sjokolade, med prosentinnholdet i sjokoladen i oppskriften, deretter deler du det på prosentinnholdet i sjokoladen du har.slik... 150g*64 : 55 = 174,54 runder dette opp til 175g
ettersom en sjokolade med mindre kakaoinnhold vil inneholde mer sukker(søtestoff), da tar du 175g sjokolade- de opprinnelige 150 g. =25 g..
trekk da fra søtestoff tilsvarende 25 g fra oppskiften...hehe
gjør det samme med sjokolade med høyere innhold, men tilsett sukker..

så her er oppskriften fikk 5,65 kh i hele røra!!

150 g sjokolade med 64% kakaomasse
70 g smør (står usaltet i oppskriften men jeg liker å ha salt i, hever smaken)
120g(6) eggeplommer
ca 50 g sukkrin ( eller andre sukkererstantinger tilsvarende 50 g sukker)
180g(6) eggehviter
60 g sukrin( eller annet)

*finnhakk sjokoladen
*smelt smøret og hell den over sjokoladen mens du rører til det smelter( om ikke alt blir smeltet varm det over vannbad)
*pisk eggeplommer og sukrin til eggedosis
*pisk eggehviter og sukrin til stiv marengs
* vend inn eggedosisen med sjokoladen
*vend så inn marengsen forsiktig med en slikkepott...

hell i store muffinsformer eller ildfaste former som rommer min 1 dl... fyll opp slik at kaken blir ca 2-3cm tykk stek 20 min på 100 grader.fordel å ha varmtluftsovn, ellers kan de sikkert stå 5 min extra....ikke stek for lenge, da blir de fort tørre...avkjøl på benken....
serveres romtemperert...
enjoy!!!!

jeg fikk 16 stk ut av denne oppskriften.... den er egentlig ganske lett å lage bare jeg som skal forklare så mye at det blir surrete... men det er lett og utrolig godt...!!!!

Sist redigert av deniz : 04-02-09 kl 10:02.
deniz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogenkost Svar med sitat