Sv: Urinveisinfeksjon
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Det å holde seg varm generelt er viktig, ja. Det er jo klart Men at det å sitte på en kald benk f.eks øker faren for urinveisinfeksjon er ikke riktig.
En urinveisinfeksjon starter alltid med at det kommer bakterier inn i urinrøret.
Har hatt en million urinveisinfeksjoner, faktisk kronisk da jeg var liten, så jeg vet dessverre alt for mye om det. Men som sagt, det er viktig å kle seg godt på vinteren for å ikke utsette immunforsvaret dersom man har lett for å få det.
Jeg var kanskje litt vag da jeg skrev holde seg varm - jeg mente spesifikt å holde seg varm nedentil. Å sitte kaldt er gjerne faktoren som får UVI'en til å blomstre opp. Det er alltid mer enn en faktor i sykdom. Leger fremstiller det gjerne som om det er bakterier som forårsaker sykdom, men det er ikke så enkelt. Når det gjelder magesår f eks, så trodde man først at det skyldtes stress, helt til man oppdaget at en bestemt bakterie (heliobakter pylorii) var til stede i magesekken, og konkluderte med at det var årsaken - helt til man fant ut at denne bakterien også var til stede hos veldig mange som var helt friske ... Nå har forskerne konkludert med at stress er en utløsende faktor.
Jeg har også hatt mye UVI fra barnsben av, og merker helt klart at å sitte kaldt får det til å svi. Men så klart man kan ha UVI uten å være kald også 
|